Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Koninginne...dáááág?

Koninginnedag 2009. Wat een drama. Natuurlijk gebeuren er helaas vele incidenten met personen die in de war zijn, maar op een dergelijke dag als op 30 april komt de klap extra hard aan. Ik zal uitleggen waarom. Koninginnedag is niet zomaar een dag, maar een dag van uitzinnig feest zoals dat alleen in Nederland kan. In het buitenland kijkt men altijd erg vreemd op van duizenden kleedjes op straat, totale Oranjegekte op het water en de manier waarop wij het Koningshuis op een dergelijke manier omarmen. Op 30 april vergeten we massaal onze zorgen en gaan lekker feesten. We dossen ons uit in het oranje en maken straten, kroegen en terrassen onveilig. Het is een typisch Nederlands verschijnsel. Toch is Nederland ook het land van de moord op Theo van Gogh en Pim Fortuin. Denk verder aan de probleemwijken in diverse steden, drugsoverlast, TBS’ ers die niet van proefverlof terugkomen en ga zo maar even door. Op een landelijke feestdag vergeten we dat graag allemaal even en vieren feest en laten wij ons Nederlanders graag eens van een positieve kant zien. Koninginnedag is van ons, het is een waar volksfeest en daar zijn we trots op. Als de feestende massa mensen in een opperst beste stemming opeens geconfronteerd wordt met de schaduwkant van de maatschappij is de schade niet mals. Wie verwacht nu dat op “ons” feest, waar we allemaal een jaar naar uitgekeken hebben, bruut wordt verstoord door een gek? Het blijkt ook nog een aanslag te zijn op het koninklijk gezelschap. Dat is al helemaal van de zotte. Wie heeft het nu gemunt op “onze” lieve koningin, nota bene als ze haar verjaardag met ons aan het vieren is in het openbaar? Kleine kinderen, ouders, studenten, leden van de fanfare, bejaarden en alle andere mensen vrolijk zwaaiend naar de Koninklijke bus en daarna overhoop gereden worden. Dat past niet in onze traditie, dat past niet in onze cultuur en gaat ieders fantasie te boven. Eén getikt persoon is in staat om een traditie van meer dan 50 jaar om zeep te helpen. Voor het eerst sinds lange tijd zou er weer eens een defilé worden gehouden. In bijna alle gemeenten van Nederland hadden diverse Oranjeverenigingen van alles en nog wat georganiseerd en was er juist dit jaar extra veel initiatief ontwikkeld om Goede doelen te steunen. Het feest had dit jaar extra groot moeten worden wegens de recessie (onze problemen kunnen we even voor het gemak vergeten op zo’n dag), Koningin Juliana had 100 jaar geworden als ze nog had geleefd en het weer was ook nog top. Helaas heeft het niet zo mogen zijn en hebben we allemaal een flinke kater overgehouden. Toch hoop ik dat het Nederlandse volk over veel veerkracht beschikt en er volgend jaar weer vrolijk een geweldig feest van gaat maken. Wij verdienen een dergelijke dag nou eenmaal en dat mag niemand ons afpakken. Misschien moet Beatrix volgend jaar maar naar Huissen gaan.

Schrijver: Harry van der Meulen, 6 mei 2009


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 1 stemmen 135



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)