Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Groenland heeft zelfbestuur

Sinds afgelopen zondag, precies 300 jaar na de kolonisatie door Denemarken, heeft een van de grootste eilanden ter wereld zelfbestuur. Groenland zal voortaan zelf gaan over haar eigen justitie-apparaat, over de eigen politie en ook heeft het land vanaf vandaag een officiële taal, het Kalaallisut.

Groenland heeft een oppervlakte van 2.175.600 km² en is daarmee ruim 52 keer zo groot als Nederland. Op dit grote eiland wonen echter slechts 57.000 mensen, voornamelijk Inuit die woonachtig zijn in of rond de hoofdstad Nuuk (voor wie meteen een klein beetje Kalaallisut wil leren: Nuuk betekent zoveel als 'landtong'). Op zichzelf niet zo heel gek als je bedenkt dat 81 procent van Groenland bedekt ligt onder een dik pak landijs.

Naast zeggenschap over openbare orde en culturele zaken zal de regering van premier Kuupik Kleist vanaf zondag ook zeggenschap hebben over de bodemschatten zoals olie, gas, goud en diamant.

Het merendeel van de Groenlanders kijkt na alle feestelijkheden van vandaag waarschijnlijk al weer naar de volgende staatsrechtelijke stap: volledige onafhankelijkheid.

Schrijver: Jaap van der Heijden, 24 juni 2009


Geplaatst in de categorie: landschap

3.7 met 6 stemmen 322



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)