Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Wouters zonnebril.

Er is door Maurice de Hond een echte enquête gehouden over Wouter Bos’ declaratie van een zonnebril.

Per partij verschilt het of men akkoord gaat met de declaratie.

Ik vind het jammer dat dit per partij verschilt want nu lijkt het een partijpolitieke kwestie te zijn.
Wat mij betreft is 100% van de stemmers op iedere partij tegen dit soort declaratiegedrag.
En het maakt mij ook niet uit wie de boodschap brengt: de Telegraaf of Trouw: het gaat om de boodschap.

Ik denk dat de zonnebril niets met de taakuitoefening van Wouter heeft uit te staan. Dus niet declarabel.

Vervolgens lijkt het mij zijn eigen fout te zijn dat hij deze kostbare bril verloren heeft. Zelf een fout maken en de belastingbetalers er voor op laten draaien: geen fraaie constructie…

Stel dat het een zonnebril was die hij nodig had op zijn werk, stel dat het niet zijn eigen fout was: dan lijkt mij de zonnebril wel declarabel. Maar is het dan opportuun om het te doen?

Er moeten activiteiten voor worden ondernomen door een druk bezette Minister van Financiën.
Hij zal vooroverleg moeten voeren met zijn vrouw (‘vooral doen, Wouter!').
Hij zal aangifte moeten doen.
Hij zal een formulier moeten aanvragen en invullen, de aankoopbon (of een kopie) produceren etc.
Vervolgens brengt hij degene die de declaratie bij zijn eigen ministerie moet goedkeuren in verlegenheid, want ik zie de ambtenaar nog niet die tegen zijn eigen minister zegt: doe niet zo kinderachtig en betaal dat bedragje van je eigen salaris – dat niet ver van de Balkenende-norm zal afliggen - uit eigen zak.

Naast heel grote politieke miskleunen van Wouter (eerst gepiepeld door Verhagen bij de formatie Balkenende I; vervolgens spelbreker bij de mogelijkheid van een links kabinet na de laatste verkiezingen uit angst voor de SP en tenslotte een onwerkbare combinatie van partijleider en vicepremier in het huidige uitstel-kabinet), naast een onbegrijpelijke politieke doodzonde als zijn uitspraak dat hij niet op de eerste man van de PvdA heeft gestemd bij de Europese verkiezingen, nu een morele uitglijder van klein formaat: het kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen bij Wouter.

Hij kan misschien beter plaats gaan maken voor een nieuwe politiek leider, die met elan een tegenwicht kan gaan vormen tegen het conservatieve blok dat zich aan het formeren is.

Wie weet gaat dan de zon weer schijnen voor de partij van Wouter. Een zonnebril kan hij dan van mij kado krijgen.

Schrijver: Dagschrijver, 30 juni 2009


Geplaatst in de categorie: politiek

3.7 met 12 stemmen 314



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)