Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Commercratie

Hoe het mis kan gaan bij de overheid weten we. Maar de bureaucratie in commerciële bedrijven is ook niet mals.

Een klant heeft zijn abonnement op kabel tv opgezegd. Toch blijft hij maar rekeningen ontvangen. De klant belt de kabelaar op met een klacht. Via een betaald voorkeuze menu wordt hij het bos ingestuurd. Daarna zegt een medewerkster van een callcenter dat Het Systeem zijn opzegging niet heeft verwerkt.
‘Maar’, zegt de klant, ‘ ik heb nu twee keer telefonisch en een keer schriftelijk opgezegd.’
‘Het kan best zijn dat onze afdeling Opzeggingen nog bezig is met uw brief. Belt u nog eens met het hoofdkantoor.’
‘Maar zij verwijzen me juist naar u’, roept de klant boos.

Een telecombedrijf stuurt elke week sms-jes naar het mobiele nummer van een studente. Als ze aan een belgame meedoet, zou ze leuke prijzen kunnen winnen. Zij toetst het noodlottige woord JA in. Daarna ontvangt ze in binnen- en buitenland nog 50 sms-jes om vooral mee te doen. Deze berichten worden tegen hoge tarieven bij haar in rekening gebracht. Afzegging blijkt pas mogelijk na een ingewikkelde zoektocht naar verborgen codes op de website van het telecombedrijf. Als dit eindelijk lukt, is de studente 800 euro aan belkosten armer.

Een energieleverancier stuurt een nota van 300.343 euro naar een vrouw in Alkmaar. Eerst denkt ze nog dat de punt een komma moet zijn maar niet dus. Op de nota staat verder vermeld dat zij dit bedrag voortaan elke maand in rekening gebracht zal krijgen. Nadat ze van de eerste schrik bekomen is belt ze om opheldering naar de energieleverancier. Doodleuk krijgt ze te horen: ‘Dat is een foutje van de computer, mevrouw, dat kunt u toch zo wel zien.’

Vroeger waren de publieke diensten beter georganiseerd, mag je niet zeggen want dan ben je een ouwe lul. Dus dat zal ik ook niet schrijven. Maar ik mag wel een paar vraagjes stellen zoals:
Waarom is de klant geen koning meer?
En waarom zijn de directeuren van die commerciële dienstverleners nooit bereikbaar voor de klant?
Waarom worden alle klachten doorgestuurd naar anonieme betaalde servicenummers?
En waarom hebben dienstverleners geen geld meer over voor een fatsoenlijke interne kwaliteitscontrole?

Op mijn laatste vraag weet ik zelf het antwoord eigenlijk al: dan blijft er te weinig over om zichzelf met dikke bonussen te belonen.


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 2 oktober 2009


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.7 met 10 stemmen 276



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)