Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Boer

Ik heb een vraag. Aan de KRO en aan Yvonne Jaspers en aan Nederland in het algemeen.
Mag het nu eindelijk voorbij zijn, elk jaar dat gemuts met die gestoorde boeren en hun kansloze muurbloemen.
Half Nederland op zondagavond gezellig samen voor de buis om te kijken naar een totaal vertekend beeld van de realiteit op het platteland en zijn bewoners.
Het boerenleven is marginaal, stress, crisis, overleven met een melkprijs van 15 cent per hectoliter, kippenkampen van 50.000 per schuur, varkensflats en kistkoeien.
Wat zegt dit over ons land, die hang naar jaren 50 romantiek, wijdse luchten, verre ongestoorde landschappen en nachtelijke sterrenhemels.
Met het design van de kringloopwinkel.
Overal treurige plastic tafelkleden, meubels van bronsgroen eikenhout, tikkende koekoeksklokken, gammele keukenstoelen, tirannieke boerouders en maaltijden uit de hongerwinter.
Boer zoekt vrouw is een kruising tussen Madurodam, de Efteling en het Land van Ooit.
Ik zie Philip Bloemendaal het Koninklijk bezoek aan Ubbebergen verslaan, oogsttijd in Pingjum, hooibergen worden opgericht, we dansen om de meiboom, Rijksmunt viert de komst van de zilveren gulden, ik hoor GBJ Hiltermann op een buizenradio.
De net wat eigentijdsere Jos belazert de kluit en gaat als enige handig om met de hedendaagse media samenleving.
Maar de rest?
Geen verstandig woord , griezelige glimlachjes, rare hobbies, genante ontmoetingen met schoonfamilies,wanhopige stadsmeisjes die van alles voelen voor hun boer en een angstaanjagend empatische presentatrice die maar blijft proberen om het geheel inhoudelijk boven niveau 0 uit te tillen.
En nu hebben ze elkaar, voor even. Want het gaat autist Wytze alweer veel te snel; zijn meisje wil dolverliefd bij hem intrekken.
Ho ho hóóó, even op reis da's leuk meegenomen. Maar een relóásie..próáten..!?
Eerst maar 's even de gierput legen en kijken wat moeders ervan vindt en dan zien we wel verder.
En als het dan toch moet kunnen we dan volgend jaar seizoen 1 herhalen ? Dat heeft toch niemand in de gaten.
Liefst op zaterdagochtend, op het digitaal Agrarisch Themakanaal, ver achter de decoder. Gráág!

Schrijver: trawant, 27 november 2009


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 2 stemmen 368



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)