Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Durf te zingen

Hoe kan het dat een vogel in een kooi blijft zingen?
Stel deze vraag aan een kind en het zal zeggen: “Omdat een vogel zingen wil.”
Stel de vraag aan een volwassene en zijn antwoord zal zijn: “Omdat de vogel niet wil dat hij gevangen zit.”
Het kind ziet de dingen zoals ze zijn. De volwassenen geeft er een invulling aan vanuit zijn eigen perceptie. Het kind ziet de kracht van de vogel. De volwassene ziet zijn onmacht.

Hoe onze wereld eruit ziet wordt bepaald door hoe we naar de dingen kijken. Kijk je de wereld in met de open blik van een kind, dan zal je vinden dat de vogel in elke situatie blijft die hij is, in dit geval een zangvogel. Kijk je met de ogen van iemand met een leven van ervaringen, dan spiegel je de ervaringen aan het beeld dat je ziet, in dit geval een gekooid dier.

Welk gezichtspunt trekt jou het meest aan? Dat van het kind of dat van de volwassene?
Mij dat van het kind.
Ik zou graag in staat zijn om te dingen te zien en te nemen zoals ze zijn. Ik zou graag de kracht in de ander en de kracht in mezelf willen zien.
Ik wil blijven zingen ook als het leven tegenzit. Ik wil, ondanks mijn kooi, trouw blijven aan mijn eigen inborst. Ik wil in de beroerdste situaties, onmachtig aan mijn omstandigheid, als een gekooide vogel, mijn eigen lied blijven zingen.

De vraag is alleen, kan ik dat?
Kan ik naar mijzelf kijken met de ogen van een kind en vaststellen dat het zoals ik ben, goed genoeg is om te mogen zingen? Durf ik, ondanks alles, in elke situatie, in iedere omstandigheid, mijn stem te laten horen? Ook al is het een gekooide stem? Een stem vol verlangen? Een stem die diep van binnen, de vrijheid kent?

Dit dichtte Maya Angelou erover:
I know why the caged bird sings.

The free bird leaps
on the back of the win
and floats downstream
till the current ends
and dips his wings
in the orange sun rays
and dares to claim the sky.
But a bird that stalks
down his narrow cage
can seldom see through
his bars of rage
his wings are clipped and
his feet are tied
so he opens his throat to sing.
The caged bird sings
with a fearful trill
of things unknown
but longed for still
and his tune is heard
on the distant hill
for the caged bird
sings of freedom.

Schrijver: Pauline van Munster, 12 januari 2010


Geplaatst in de categorie: vrijheid

4.0 met 5 stemmen 470



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)