Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Varkens op de Zuidas

Zie bewakers eenzaam achter monitoren gelijkvloers zitten. Ergeren de gebruikers boven zich niet aan de leegstand beneden? Missen ze geen thuisgevoel, representatie? Plintbeleving van de maaiveldstad?
Hoe prachtig de straten en pleinen. De gootjes het plaveisel de bakken banken fonteinen en sculpturen. Comfort dat schrijnt tegenover de onderbezetting.

Negen immense bedrijfstorens lopen dagelijks vol. De gebruikers zijn kantoren en dienstverleners. Niet de benedenverdiepingen, de ‘plinten’. Die staan leeg. De beleggers mogen dat ongebruikt laten. Ze zijn contractueel vrijgesteld van overheidsbemoeienis met bestemmingen.
De grondprijs is dan ook de hoogste in Nederland.

Vanaf 1985 ontstonden de openbare ruimten. Deels gevuld met onvoorziene elementen. Zoals fietsen gestapeld tegen hekken. Het duurde jaren voor men stalvoorzieningen trof. Terwijl massaal fietsgebruik uitmuntend past bij de plannen. Vervuiling alom. Zonder tijdig en adequaat ingrijpen. Vreemdelingen stappen zoekend uit treinen. Terwijl het hele gebied ’s avonds en in de weekends uitgestorven is. En ook op werkdagen zeldzaam weinig aanspreekpunten kent.
Leefbaarheid kent hier geen urgentie. De nieuwe stad leeft te weinig en op wat toch opleeft wordt niet ingespeeld.

We spreken over de Zuidas Amsterdam - stadscentrum voor internationaal zakendoen en kennisontwikkeling. Nu al met 400 bedrijven, de VU het VU-ziekenhuis en woontorens. Bereikbaarheid, hoogwaardige omgeving, cultuur en Schiphol zijn kaders.
De kaart toont centraal een grijze ‘DOK’-zone. Voor trein metro en verkeer. Circa 1200 meter van Ringweg A10 en alle sporen gaan ondergronds. Het wachten is op de poen. Voor ‘straks’ ook hét internationale station van Amsterdam’. Met dagelijks circa 250.000 reizigers.

Donderdag 08/11/2010 spraken Jeroen Visser namens ondernemersclub ORAM en Herman van Wissen, voorzitter van het WOC(WijkOpbouwCentrum) Buitenveldert. In het MFC aldaar. Zoveel onombuigbaars zagen beiden dat ik bijna moedeloos werd.

Neem de schooltuinen - ze moeten weg voor big business. Terwijl dit jaar de duurste maïsakker van dit land vlakbij verrees. Op de hoek Buitenvelderselaan en Gustav Mahlerlaan. Zuidas-directeur Klaas de Boer liet er zelf de varkens op los.
Wie met de crisis hoopte op alsnog een diagonale verbinding via de bedrijfsbebouwing naar het station zit mis. Terwijl grote universitaire wandelstromen verlevendigen. Om de aantrekkelijkheid voor beleggers van het potentiële shopcenter te accentueren.

In 2009 werd de super-de-luxe woontoren Amsterdam Symphony aan de Parnassusweg opgeleverd. De bewoners kregen onlangs een excuusbrief voor de oude flats op de Boelelaan. Boodschap: “Ze zien d’r niet meer uit, maar het uitzicht wordt aangepast.” Sloop? De flatbewoners op de Boelelaan weten nog van niks.
De Zuidas lijkt een soeverein door planbelangen geregeerd gebied.

De trein- en metroperrons liggen zo open dat je bij een zuchtje wind wordt weggeblazen. Vriest het we vriezen vast. Iedereen erkent: volstrekt niet op de huidige eisen berekend. Maar aanpak is steeds opgeschoven. Sterker, de enige lijn naar het centrum is in 2008 van Station Zuid naar de Strawinskylaan verschoven. Overstap uit bij voorbeeld Amstelveen kost nu minstens 10 extra minuten.
Dat heeft wellicht te maken met de Noord-Zuidlijn. Die moet straks hoognodig zijn en daar wordt aan doorgewerkt. De nabije Beethovenstraat is ontwricht voor een damwand. Fietsers moeten oversteken naar een jarenlang klaarliggend fietspad dat voordien nooit gebruikt werd.
Waarom nu wel en ineens open voor tweerichtingsverkeer?

Vraag is ook hoe 'tijdelijk' is de impact van dit soort planprojecten?
Gevraagd een ander tijdsbegrip. Vijftien jaar is een ‘normale’ termijn van veel 'overlast'. Eerlijker is de benoeming tot een soort half-permanent. Om overlast tot 'last' te maken! Waar men mee moet leven.

Daarnaast mag men van overheden meer ontvankelijkheid verwachten. Echt wel!
Met ruimte in contracten voor bijsturing!

PS: een aanrader, kijk naar Isabelle Wenzel; link beneden naar ‘Building Images’.


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=QAKvvEdJJ18

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 13 november 2010


Geplaatst in de categorie: sterkte

3.8 met 9 stemmen 958



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)