Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

WK Tafeltennis in Rotterdam

Hoewel tekenen reeds sluimerden op kruikjes en grotwanden vóór onze jaartelling werd ’t pas vanaf 1880 in Engeland echt uitgevonden. In etappes. Eerst op tafels met boeken om overheen en met doosdeksels om heen en weer mee te slaan. Met en naar wolletjes bol, champagnekurken en alles wat tot stuiteren neeg. Vanwege gekleum werd al spoedig binnenshuis gespeeld.

Een rage onder de betere kringen, die het spel bloemrijk namen gaven zoals
Gossima
Tiddledy-Wink
Whiff? Waff!
Pom-Pom
Ping Pong
Clip Clap
Pim-Pam
Royal Game
Uiteindelijk domineerden rond 1900 Table Tennis en Ping Pong. De laatste benaming ontstond fonetisch: de klankranden van het balletje met hoog Ping, laag Pong.
Zo ontstonden eerst twee aparte bonden, regels, materialen en commerciële lijnen. PingPong bleef teveel merknaam en verzonk tot huiskamer- en keukengefröbel, tafeltennis ging voor het grote werk.

Het echte probleem blijkt achteraf de bal. Kurken ballen stuiterden niet echt, rubberen ballen kieperden vazen om en ruïneerden het meubilair. Tot in 1903 ene James Gibb celluloid ballen meenam uit de USA. Dit balletje verenigt de beweging tot op onze dagen. Met een inzinking door de Eerste Wereldoorlog 1914-18. Maar Ivor Montagu pakte de draad weer op. Een kleurrijk man, van joodse komaf. Zijn vader was Lord Swaythling, schatrijk en een liberale peer.

Dat milieu benauwde hem. Ivor werd filmer lid van Fabian Society communist zooloog schrijver Sovjetspion tafeltenniskampioen en eenenveertig jaar voorzitter. Van de ITTF( International Table Tennis Federation) die hij in 1926 oprichtte. Een onomkeerbaar punt in de tijd: de eerste wereldkampioenschappen vonden meteen plaats. Sindsdien gelden gezaghebbend internationaal spelregels. Die ertoe deden, overal waar het werd gedaan.

Charlie Chaplin deed ’t met Bebe Daniels; Victor Barna,onze Juultje, Frank Zappa, Pavarotti, Yves Montand, Jan Vlieg, the Beatles en Bette Davis deden ‘t; Joop den Uyl, Fidel Castro, Bettine Vriesekoop, Fred Perry, Marilyn Monroe en Ichiro Ogimura deden ’t; Humphrey Bogart deed ’t met Laurence Bacall; Liu Wei, James Dean, Max Schmeling, Jan-Ove Waldner, Simone Signoret, Mao-Tse-Tung, Elisabeth Taylor, Li Ju en Sartre deden ‘t.
De Russen deden het tijdens Stalin niet. Uit vrees voor aantasting van hun gezichtsvermogen.

Zovelen doen en deden het. Voor een apart hoogst eigen gevoel. Lang hing het erom - behendigheidsspel of toch sport. In 1937 maakte de sportredactie van de NRC er nog een gewetenszaak van. Sinds 1988, de erkenning van tafeltennis als Olympische sport, lijkt dat goeddeels voorbij. Toch herkennen we op alle niveaus nog steeds alle twee, en daarnaast nog veel meer. Er zit zoveel in dit sportspelletje.

Een denkfout bij voorbeeld bij beginners is dat het vooral gaat om scoren. Op elk niveau gaat het echter allereerst om in schijnbaar eindeloze zelfdiscipline geduldig praktizeren van vaardigheden om het balletje vooral zo moeilijk mogelijk aan te spelen.
De mens naar binnen gericht om de ander tot fouten te verleiden? Het is één manier van kijken, en lang de gekste niet.


Voor eenieder van 8 t/m 15 mei te aanschouwen in Rotterdam. Op het hoogste sportniveau: de wereldkampioenschappen tafeltennis. Wie zich wil verdiepen spoedt zich naar Ahoy. En kijkt naar de tv-uitzendingen, waarbij ik hoop dat onze cameralieden en regie liefhebbend zullen registreren.

Wij lopen namelijk wat dat betreft onbehoorlijk achter. Kijk naar hoe Zweedse en Duitse tv dat vertonen. Begeleid door een vakkundig op beelden toegespitst commentaar. Zodat de rijkdom aan spanning, concentratie, technische finesses, back- top- en zijspin, natuurkundepractica, mystiek, faalangst, dwangneurose, loslaatvermogen, vasthoudendheid en wakkerheid getoond wordt.

Voor practische kijkhulp zijn er tips in questionnaire: www.nederlands.nl/nedermap/hartenkreten/categorie/sport.html

www.nederlands.nl/nedermap/hartenkreten/categorie/sport.html


Zie ook: http://www.wktafeltennis....kers-informatie/programma.html

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 7 mei 2011


Geplaatst in de categorie: sport

4.3 met 6 stemmen 223



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)