Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Mart Smeets gaat poëtisch: sensationele scoop

Wij kwamen van Café Koops in de Damstraat. Zojuist had ik daar op straat mijn gedichten mogen vertolken. Hoogspanning maar het klikte. Eerder had ik met Sylvia Hubers gewandeld. De broze Stadsdichter die mij gelegenheid gaf bij de Melkbrug. Met andere dichters voor steeds meer mensen onderweg met aansprekende vertolkingen. In de 6e Haarlemse Dichtlijn. Formidabel – is dat folklore ik ben folklorist.

Daarna op voor Willemien Spook naar het zon overgoten Spaarne. Op de Gravestenenbrug passeren we een grote man slepend met een afvalzak.
`Zag jij wat ik zag?´ zeg ik vertwijfeld, bezig te verbijsteren.
‘Ja’ lacht H., ‘Het is ‘m echt.’
‘Nee toch, belazer jezelf klojo'

Op zo’n hoogtijmoment waarmee massa’s mensen decennia leven zin geven geloof ik mijn ogen weer niet.
Maar Mart draaide zich reeds om. Breeduit. ‘Jawel ik ben het. Even boodschappen doen… jaja’
‘Doet u ook mee aan de Dichtlijn?’
Domme vraag – ik wil terstond door de brug zakken

Maar de anchor man die ons land internationaal omhoog tilt reageert serieus ‘Heren verontschuldigt u mij. Het is mijn laatste sportjaar. Dan kom ik eraan.’
‘Hoezo? Dicht u uh.... ook?’
‘Wat dacht u wat? Vanaf mijn jonge jaren. Wacht maar wat straks loskomt’.
Hij legt de zak op het brugdek, zó dat niks lekt. Spreidt de armen wijd om zijn opgespaarde oeuvre aan te geven.
‘Nederland gaat een heel ander poepje van me ruiken heren. Neemt u dat maar aan!’

Een scoop van jewelste. Nu die sjacheraar van Jan Nagel hem als pensioenzaak adopteert kan zwijgen niet meer. Smeets handen zijn gebonden. Hij, pursang poëet, al zo onterecht belachelijk gemaakt door Nico Dijkshoorn in DWDD. Mart had natuurlijk met gedichten willen tegenspreken. Zijn zeggingskracht was evenwel beroepsmatig ingekaderd.

Onze spreekstalmeester slooft zich nu uit in Frankrijk. Onder allerhande speculaties. Zelf solliciteerde Smeets opzichtig bij John de Mol. Naar een eigen sportnet. Om het canaille te misleiden.

Zoals Mart als topsporter begon in de sportjournalistiek start hij nu met topbundeling. De poëzie kan zich beter meteen instellen op zijn dienstvaardigheid. Een Karavaankarakter wacht op niemand. Zijn elan zal ons dichtland openbreken. Niets zal nog hetzelfde zijn. Ministers zullen gelijk vroeger op dagjes Van Agt in de Tour klaar staan. Met ‘diggies’ klam in de hand.

Iedereen krijgt de beurt. Kiezen of je wordt gekozen. Klassieken zwarte vrije tijd- en kleine dichters. Levend begraven of ambtshalve verstrooid. Ja ook Jan Arends komt aan de bak!

Smeets leermeesters waren wijlen Bob Spaak en Dick van Rijn. Gymnastiekleraren die heropvoedden tot (top)sportgenot. Al is Mart’s verlichte versie eigentijds: de weg naar toppresteren behoort bij het mirakel. Hij doet niet moeilijk over levenswijzen.
Veelwijverij dubbele paspoorten veelvuldig drank- drugs- dopegebruik oorlogsmisdrijven penitentiaire verledens krankzinnigverklaringen – komen allemaal bij dichters meer voor nog dan onder wielrenners - maakt niet uit. Anchor Man Mart houdt waardevrij alle luiken open. Koningin Komrij en generaal doen straks hun favoriete versje naast daklozen verslaafden stadsnomaden en lompenproletariërs.

Mart Smeets die straks dichters aan zijn wijntafel op de hem zo eigen hoffelijke wijze snedig inleidt. Bereidt u op de voorstelling:
Neeltje Maria Min: ‘Chapeau! Haar moeder was haar naam vergeten’
Remco Campert: ‘Van fiebelekwinten op bijzettafeltjes? Dan krijgt u de Kopland Prijs’
Hagar Peeters: ‘Rien ne va plus, het spel is van u’
Rutger Kopland: 'Wij mogen tutoyeren, dat hebben we afgesproken. U krijgt de Campert Prijs’
Drs P: ‘Welkom in het circus. Het is vandaag zottendag’
Ingmar Heytze: 'Jij hebt debiel hard gedicht. Vanaf je vijftiende. Applaus!’
Jules Deelder: ‘Deze gast kent u van joetoep! Hij oogt fris…oh nee…Hou em vast!’

Allemaal wekelijks bij Poëzie in Beeld.


Zie ook: http://www.haarlemsedichtlijn.nl/publiciteit/video.html

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 16 juli 2011


Geplaatst in de categorie: idool

4.1 met 9 stemmen 292



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)