Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Wereld zonder banken

De ruilhandel is terug. Weg met het geld, lage intresten, hoge rentevoeten, bankkaarten, bankencrisissen, broekzakken vol gedevalueerde munten! We gaan terug in de tijd. Ik scheer uw haag en ik krijg er 7 punten voor. Met die 7 punten kan ik mij door uw vrouw laten masseren. De punten die ze daarvoor van mij krijgt, gebruikt zij om kerstkaarten te kopen bij een collega die ze in haar vrije tijd maakt. Omdat het maken van die kerstkaarten veel tijd in beslag neemt, heeft ze geen tijd om haar tuin te onderhouden. Daarvoor vraagt ze een tuinman. 10 punten per uur is zijn prijs. Aangezien ze een grote tuin heeft, moet ze hem doorgaans 120 punten betalen. Gelukkig kan ze nog een beroep doen op haar loon. 620 punten per maand verdient ze. Tenminste, als ze geen zware fouten begaat of te veel rookpauzes inlast. Dan worden er punten afgetrokken. Daar moet ze haar huur mee betalen, haar rekeningen, wekelijkse boodschappen en haar kleren. Gelukkig verdient ze nog wat punten bij met de kerstkaarten en moet ze ook geen geld uitgeven aan nieuwe kleren. Want ze kan swappen. Ze ruilt haar eigen kleren in voor punten en met die punten schaft ze kleren aan van andere swappers. Zo raakt ze van haar miskopen af en gaat ze naar huis met kleren die haar echt aanstaan.

Het woord ‘werken’ zal geleidelijk uit onze woordenschat verdwijnen. We gaan niet meer werken, we scoren punten. En wie rijk is, heeft geen dikke nek, maar een punthoofd. Tot we uiteindelijk tot de conclusie komen dat punten op de keper beschouwd ook maar munten zijn in een wereld zonder banken.

Schrijver: Johan De Smet, 11 december 2011


Geplaatst in de categorie: geld

4.8 met 21 stemmen 281



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)