Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De tram

Er zijn mensen, in de stad Groningen, die niet willen dat er een tram wordt aangelegd. En er zijn mensen die denken dat het een goed idee is. En er zijn mensen die niet weten of het een verstandig idee is.

Ik heb de berekeningen niet gezien en aangezien alle berekeningen later toch weer anders uitvallen doet het er ook niet precies toe. De aanleg van de tram is duur. Hartstikke duur. Daar zal ik niets van zeggen. Het wordt vast duurder dan de 300 miljoen waar de bedrijven voor moeten inschrijven. Nadat de aanleg is begonnen, komen er ongetwijfeld tegenvallers en in de praktijk moeten die toch door de overheid worden opgevangen.

Dan maar niet aanleggen? Het snijdt de stad in tweeën, wordt gezegd. Er is een enorme overlast tijdens de bouw, wordt gezegd. Er zijn bussen die straks niet meer rijden, wordt gezegd, dus is het eigenlijk alleen maar nadelig, wordt gezegd.

Maar ja. Een bus die niet rijdt. Dat is toch wel zo veilig.

En een stad moet zijn transportproblemen oplossen. Dat kun je doen door bussen te laten rijden, trams aan te leggen, fietsen te laten of auto’s te laten rijden. Desnoods een kabelbaan. Je moet kiezen. En die tram; er wordt gezegd dat hij 7 miljoen per jaar goedkoper is dan een bus. Dat mensen die nooit in een bus stappen, toch wel in een tram stappen. Er wordt gezegd dat hij straks de binnenstad met de hele regio verbindt. Waarom zou je, als je met de tram uit Bedum naar het winkelcentrum van Groningen kunt, nog met de auto gaan?

Ik weet niet zeker wat beter is. Tram of geen tram. Het lastige is, dat we het niet even kunnen uitproberen en als het niet bevalt die tram toch niet kopen. Je koopt hem en dan heb je hem. De tram kun je laten staan. De bovenleiding kun je laten verroten en de rails, och, een laagje asfalt en je ziet ze niet meer.

Maar ondanks alle aarzelingen. Eerlijk waar. Het lijkt me wel wat. Zo´n tram.

Vlak langs m´n huis.


Zie ook: http://www.tramnoway.nl/?p=136

Schrijver: Jan R. Lønsing, 19 april 2012


Geplaatst in de categorie: politiek

2.0 met 5 stemmen 203



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
JM
Datum:
20 april 2012
Email:
infotramnoway.nl
Langman-gelden etc. zijn natuurlijk ook overheidsgelden die de burgers opbrengen.
De openhartige woorden van de ex-PvdA-voorman Ypke Gietema spreken mij heel veel meer aan; ga daarvoor naar de link hierboven.
Naam:
Bergljot
Datum:
19 april 2012
Deze column lijkt een pleidooi voor openbaar vervoer als privevervoer. Een vieze volle tram wordt echt niet favoriet onder de dikke leasebakrijders.
Naam:
Jan R. lunsing
Datum:
19 april 2012
Email:
janrlunsinghome.nl
De tram aanleggen is niet strijdig met sociaal beleid, omdat een groot deel van de investeringen van elders komen (Langmangelden en Zuiderzeegelden). Aanleggen levert wel werk op en dat kan ook gezien worden als sociaal beleid. Zeker in deze tijd.
Naam:
J.de Groot
Datum:
19 april 2012
Email:
joke190411telfort.nl
Zomaar een vaststelling...het valt me op dat heel veel "bewoners" van deze site, allemaal uit het hoge noorden komen, wat ik daarmee wil zeggen: niets!

En een tram, bus, metro, trein, voor je deur heeft voor en nadelen, ik heb het allemaal, drie keer vallen en ik zit er in...maar of je er altijd voor moet kiezen is een ander verhaal.
Naam:
JM
Datum:
19 april 2012
Email:
infotramnoway.nl
Woensdagavond spraken Provinciale Staten 4 uur lang over de mogelijke aanleg van de brede regiotram door Groningen.
Men toonde zich massaal zeer bezorgd over de grote risico's die met dit plan vooral ook op financieel gebied gepaard gaan voor Stad en Ommelanden.
Het doordrukken van de tram gaat in een zeer lange reeks van jaren sociaal beleid in Groningen lam legen: juist iets wat je niet verwacht van progressieve groeperingen.

Voor overige bezwaren zie www.tramnoway.nl

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)