Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Effe checken

Als je perfect OV wilt meemaken heb ik een tip. Het Openluchtmuseum. Daar is het gratis, het trampersoneel vriendelijk en je wacht nooit langer dan vijf minuten. Om het OV van de 21ste eeuw live te proeven neem je mee: een werkende OV-chipkaart (aanvraagtijd 1 maand), een kogelvrij vest, oordoppen, een klapstoeltje en een ton geduld.

Vergeet niet voordat je gaat treinen uitgebreid te toiletteren. Als er al een wc in de trein zit, is-ie óf bezet óf beklad met onfrisse expressies. Incontinentieondergoed is nu ook voor 65 minners geen nutteloos gadget. De klapstoel heeft een dubbele functie. Je kunt ermee van je afslaan als jolige feestgangers je zitplaats inpikken, en je kunt ‘m benutten als de gemiddelde forens weer es twee plekken extra opeist, een voor de laptop en een voor de voeten.

Volg eerst het volgende cursuspakket: weerbaarheidstraining, assertiviteit voor gevorderden en omgang met OV-chipkaart. Vooral de module ‘in- en uitchecken op het overstapstation met wisselende vervoersmaatschappijen’, vergt behalve een gedegen theoretische kennis ook een praktische polsvaardigheid die in het wild geoefend moet worden. Vorig jaar november liep mijn onvoorbereide collega op station Ede tijdens de spits in de fuik. Hij wist niet meer wat z’n status was: in- of uitgecheckt. Effe checken bij een checkpunt, zei hij met een rood hoofd vlak voordat ik instapte. Ik heb hem nooit meer teruggezien.

Reis je met NS én Connexxion én Syntus? Per vervoerder betaal je steeds het instaptarief. Verwacht je gasten uit het buitenland, regel een huurauto voor ze. Heb je hoogbejaarde ouders of hele jonge kinderen, koop een busje. Met hen het OV in dan wel hen alleen laten reizen is een ouderwets waanidee. Geen paniek als je de dupe wordt van falende systemen en tientallen euro’s te veel van je rekening worden afgeboekt. Relax, this is the new age. De vervoersmaatschappijen bieden een online service. Via een vraag en antwoordspel met de OV servicedesk, achtereenvolgens Anja, Bert, Corinne en Mohammed, verdwaal je in een digitaal doolhof. Ja, de elektriciteitsleveranciers zijn blij met de OV-chipkaart. Geen internet? Dan kun je naar je teveel betaalde euro’s fluiten.


Zie ook: http://www.gmboekentekst.nl

Schrijver: George Knottnerus, 4 januari 2013


Geplaatst in de categorie: reizen

4.0 met 35 stemmen 492



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
4 januari 2013
Email:
moi636yahoo.com
Mooi, in sneltreinvaart verwoord. Heb een hekel aan openbaar vervoer en vooral de hoge kosten, maar soms moet je wel, om ergens te komen.
Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
4 januari 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
George, prima column! Het OV-systeem hier is nodeloos ingewikkeld. Buitenlanders snappen er helemaal niets van. Zo hebben we deze week een Zweed bij ons te gast. Intelligente vent, hij werkt bij de Ecologische Dienst. Ons OV-systeem vindt hij gewoon te gek voor woorden. Daarom breng ik hem even met de auto als hij ergens naartoe moet. Is wel zo makkelijk.

In Zweden kun je nog gewoon een kaartje kopen als je met de bus of de trein moet. Wat een verademing vergeleken bij het OV hier. Zo worden mensen gewoon de auto in gejaagd.
Naam:
Fonger Betjes
Datum:
4 januari 2013
Veel gehuil, blind geklaag, en ja, bij systemen is altijd wat. De chagrijnige conducteur met beduimelde kaartjes terug? Liever niet. Ik reis vrij simpel met de chipkaart. Geen gedoe. Alleen opwaarderen lukte vorige week niet. Lag aan mijn eigen sukkeligheid. Maar daar lees je weinig over. Altijd zijn het de anderen, de systemen, of de wetten.
Naam:
Mariek
Datum:
4 januari 2013
Het is een schandaal die OV-chipkaart. Ik ben continue bezig met administratie, idiote e-mailwisseling met klantenservices, kan soms niet reizen ivm defecte kaart (meerdere malen). Veel geld kwijt ivm vergeten uit te checken. Ontspannen is er niet meer bij. En de burger slikt alles over het algemeen gelaten. Op de diverse mensen na die wegens onrechtvaardigheid in tranen of woede uitbarsten als ze een boete moeten betalen. B.v. je moet bij diverse treinvervoersmaatschappijen in- en uitchecken bij overstappen. Gevolg, je vergeet het (of je weet het niet en denkt dat je keurig ingecheckt bent), (je betaalt trouwens ook nog dubbel instaptarief als je er wél aan denkt) en je mist je aansluiting en bij controle krijg je een flinke boete. Frustratie, boosheid zijn het vervolg. Vooral brave betalende burgers kunnen de frustratie dan nauwelijks aan. Reizen is een crime geworden.
En dan heb ik het hier alleen nog maar over reizen in je eentje. Stel je wilt iemand meenemen of met kinderen. Niet te doen. Een ramp, een ramp. Wie heeft dit bedacht? Duur betaalde bureaus met dik verdienende managers.
En u, u betaalt niet alleen de extra kosten van de OVchip, maar ook nog eens extra belasting vanwege de aanleg van dit hele idiote systeem.
En als u pubers/jongvolwassen kinderen hebt, maak maar vast een spaarpot, want dat gaat u veel geld kosten als zij straks met het OV gaan.

HELP, waar is hier de noodrem?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)