Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn van Jos Zuijderwijk

Jan Potocki vreemd Pools!

Met voorsprong blijft de vreemdste Pool Graaf Jan Potocki (1761-1815). Opgeleid in Zwitserland sprak hij vloeiend acht talen, waaronder Arabisch. Naast Verlichtingsmens ultiem romanticus. Verenigde Baron van Münchhausen en Marco Polo ineen.

Hij deed veldonderzoek in Noord-Afrika is daarmee grondlegger van ethologie, multidisciplinaire wetenschap. Daartoe gedreven door zijn breed uitgemeten contradictoire oriëntaties. Linguïst, Alumbrado(Spaans eind middeleeuws ketters gnosticus), arabist, krijgskundige, diplomaat, cultuurhistoricus, egyptoloog, (ontdekkings)reiziger, kabbalist, twee maal echtgenoot, vader vijf kinderen, rozenkruiser revolutionair, Islamkenner, alchemist, etc.

Verkeerde in de misschien wel spannendste jaren ooit, de 80er 18e eeuw te Parijs. Al delibererende. 1787 even in Nederland, wel exact tijdens de Pruisische invasie contra onze Patriotten. Deed in 1788 op de Kaukasus vergelijkend taalonderzoek. Streed in 1794 als Maltezer Ridder tegen Barbarijse zeerovers. Op volle zee.

Leidde 1805 voor Tsaar Alexander nog wetenschappelijke expeditie naar Peking. Was in Tanger bij bombardement door Spaanse vloot(1791). Praatte Washington’s gezant Thomas Barclay in 1792 bij over de nieuwe Marokkaanse sultan Tahar Fennish. In het Frans te Lissabon. Dat is nog maar een greep. Bevoer ook eerste hete luchtballon boven Polen. Als USA’s Superman op hem is geënt, en daar zijn beslist geen klinkklare contra-indicaties voor, dan als slap aftreksel.

In 1815 pleegde hij zelfmoord, na de zilveren knop van moeders theepot net zolang bij te vijlen tot deze in zijn pistoolloop paste. Verdrietig over teloorgang revolutionaire idealen door Napoleon, in inspanningsdip met relationele problemen. Kwaadaardige onjuiste incestgeruchten in omloop. Zijn tweede echtgenote sputterde alsmaar tegen op familieslot. In Uladovka, Podolia. Nu Podillia – Oekraïne.

Hij heeft veel geschreven. De meer wetenschappelijke werken worden niet frequent meer gelezen. Wel ‘Le manuscrit trouvé à Saragosse’, raamvertelling. De Waal Alphonse van Worden beleeft adembenemende nacht met Moorse prinsessentweeling. De volgende ochtend ontwaakt hij op een galgenveld, met strop om zijn nek. Daarna volgen fantastische avonturen met uit het leven gegrepen verhalen zonder weerga. Alchemisten, struikrovers, zigeuners kabbalisten, huurmoordenaars en hertoginnen, pelgrims, wiskundigen en sjeiks.

Kinderlijk leesgenot rode oortjes. Met in-, aangrijpende meerwaarde. Niet te geloven als je pauzeert dat één mens dit schreef. Zoveel kennis en ingangen. Schelms cultuurinzichtelijk erotisch wijs. Relativerend in tolerante geest. Impliciet contra barbarij.

Wie meer nu meteen OVER hem wil lezen: THE MYSTICAL COUNT door Gary Lachman 2002 in de Fortean Times (opgericht door Charles Fort, Nederlandse afkomst Albany, geen familie Toronto’s Ford). http://web.archive.org/web/20020811153132/http://forteantimes.com/articles/140_potocki.shtml

Deze column draag ik op aan de Polen in de bollenschuur van mijn opa. Alwaar ik geboren ben. En opgroeide. Noodbehuizing 1945 en nu naar ik hoor Polenpension. Ik raad ze werk zuip en neuk in vrede. Hoor ik mijn primaire Poolse connectie Stanislaw Skubisz nu sardonisch grimlachen?

Manuscript gevonden te Zaragoza / Jan Potocki; nawoord René Radrizzani; vert. Jan Versteeg. Wereldbibliotheek, cop. 1992. - 554 p. ; 24 cm Vert. van: Manuscrit trouvé à Saragosse. - Paris : Corti, 1989.


Zie ook: http://www.wereldbiblioth...nl/fonds/showbook.php?boek=282

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 16 november 2013


Geplaatst in de categorie: adel

3.7 met 6 stemmen 669



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)