Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Madiba

Moet ik mij schamen dat ik het niet zo meebeleef, dat ik met plaatsvervangende gene zit te kijken naar alle BN'ers die allemaal bij hem op schoot hebben gezeten en Madiba mogen zeggen, (een naam die ik tot voor kort niet eens kende).
Dat ik publiekelijk geëtaleerde emotie niet vertrouw.
Dat het natuurlijk een bijzondere man was maar dat 95 ook een mooie leeftijd is.
Dat ik dat hoofd van die Bono bij zo'n plechtigheid niet trek.
Maar dat ik wel vreselijk moet lachen om de doventolk die tijdens de vertaling zijn boodschappenlijstje en het weerbericht voordraagt en later verklaart schizofreen te zijn.
Is het erg dat ik wel begrijp dat al die Zuid Afrikanen dansen en zingen om de vrijheid die hij ze gegeven heeft, maar dat ik er met mijn pet niet bij kan, alle krokodillentranen hier.
Dat ik dit het Pim effect noem, waarbij we worden meegesleept in een soort collectief verdriet dat niet van binnenuit opwelt maar van buitenaf wordt opgedrongen en een weerklank vindt bij al onze persoonlijke onverwerkte of ongeuite emoties.
Hoor ik er nou niet bij als ik wegzap bij weer een directe reportage of een documentaire over Robbeneiland of bij het verslag een man of vrouw ter plekke met de gepaste gelaatsuitdrukking.
Dat ik de bijlages even wegleg en het bericht dat Netanyahu overkomst te duur vindt met een glimlach lees.
Natuurlijk vergeet ik nooit het beeld van Mandela op de dag dat hij werd vrijgelaten, die triomfantelijke armen in de lucht.
Hoort in het rijtje Kennedy, de muur, landing op de maan.
Maar daarna is het icoon toch ook weer mens geworden, hoop ik.
En daar wordt hij nu weer van beroofd.

Schrijver: trawant, 15 december 2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.2 met 6 stemmen 1.209



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Len Cornelis
Datum:
18 december 2013
Pittige column met voor mij de juiste relativerende toon. Ook de toevoeging van Regatta past daar wel bij. Trawant als eventuele nieuwe Dagcolumnist lijkt mij een aanwinst.
Naam:
Jacob
Datum:
15 december 2013
Email:
tijsterblomlive.nl
Goed gezegd. Ik deel je gevoelens geheel.
Naam:
Regatta
Datum:
15 december 2013
Jaren lang was Mandela het hoofd van de terroristische vleugel van het ANC en de Zuid-Afrikaanse communistische partij. Onder zijn leiding zijn meer dan honderd aanslagen uitgevoerd waarbij ook veel vrouwen en kinderen omkwamen. Dat kan niet zo maar worden uitgevlakt, hoe veel hij later ook voor zijn land heeft betekend.

Op deze pagina wordt opgesomd voor welke misdaden hij in zijn ANC-periode verantwoordelijk was:
thebackbencher.co.uk/3-things-you-didnt-want-to-know-about-nelson-mandela/

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)