Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Ik ben Sven Kramer

Carien Kleibeuker is een studerende moeder die brons won.
Sven Kramer is een voltijdsschaatser die naast het goud greep.
Wat een drama zit er tussen deze twee zinnen.
Is Sven nu mislukt? Heeft hij teleurgesteld? Moet hij worden afgeschreven en worden vernederd op twitter?

Sven is mijn held. Zonder voorbehoud te maken, zonder zich van tevoren in te dekken tegen een mogelijke nederlaag (zie de tweede zin van dit stukje) is hij er vol voor gegaan. Sven is niet iemand van: Klotecoach, je hebt met Vancouver ontnomen, Sven is niet iemand van: Ach het is maar een spelletje. Sven ging voor het hoogste. 8 jaar lang. En heeft op grandioze manier gefaald.
Met bijpassende gezichtsuitdrukkingen.

Sven is 27 jaar oud maar zag er bij de huldiging ineens uit als 28. Ongeloof, woede, teleurstelling, frustratie, pijn, wanhoop, bitterheid; eindelijk zag ik weer eens andere emoties dan blij, leuk en gezellig. Sven dronk de gifbeker leeg tot de laatste druppel. Mijn tragische held. En met de camera er bovenop. Je bent pas een topsporter, nee je bent pas een mens als je zo diep kunt gaan.

Met Sven komt het wel goed. Hij zal op zijn minst grote bedragen kunnen verdienen in het lezingencircuit waar hij al die managers en bestuurders kan uitleggen hoe je om moet gaan met falen. Misschien blijft hij zelfs wel schaatsen. Sven is groots.

Ik hoop dat er een dag komt dat ik durf te zeggen: Ik ben Sven Kramer.

Schrijver: Marcel Harmsen, 22 februari 2014


Geplaatst in de categorie: sport

4.0 met 2 stemmen 123



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)