Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Paternotte rechtse rukker

Mensen in de grote steden wordt asjeblieft wakker! Forse stukken beschaving dreigen afgeschaft. Verworvenheden waar je u tegen zegt. Zoals erfpacht - inbreuk op vrije grondeigendomsrechten! Grond waar de rijken ongebreideld mee willen speculeren. Door PVV, VVD, D66. Rukken naar rechts! Voor superwinsten. Op (woon)kosten van minder bevoorrechten.

Kabinetten - Drees(1958) Den Uyl(1974)- vielen op kleine initiatieven voor grondpolitiek. De grondlobby is al eeuwen schier almachtig! In 1939 moest de bekwame en integere wethouder De Miranda aftreden na een hyperbeschamende hetze. Hij had de moed zelf bouwers te zoeken die wél wilden bouwen bij erfpacht. Die wel genoegen namen met gewone bouwopbrengst. Gevestigde bouwondernemers weigerden als blok. Via De Telegraaf werd wraak genomen.

Amsterdam werd 1848 van stad gemeente. Het moderne Amsterdam dateert echter meer van 1896. De gemeente waar Drees in 1945 liever burgemeester van was geworden dan van Nederland. Gepokt en gemazeld in gemeente Den Haag. Ongetwijfeld geïnspireerd door Wim Treub, Amsterdams wethouder Publieke werken. Pionierde in 1896 met wat later 'gas- en waterleidingsocialisme' is gaan heten. Treub behoorde echter bij zogenaamde 'Radikalen', sensitieve liberalen. Die inzagen dat concurrentie niet alleenzaligmakend was. Geconfronteerd met sociale misstanden en 'natuurlijke monopolies'.

Multatuli schreef al 'drievierde der Amsterdammers is slechter gehuisvest dan een rechtgeaarde koe kan verdragen'. Daarnaast onverholen monopolievorming bij waterleiding, tram, gas etc. Particulieren die deze nieuwe taken invulden deden dat risicoloos zonder aansprakelijkheid of richten. Treub cs hadden de moed en fantasie voor bepaling van breder algemeen belang met sociale correcties en eigen bedrijfsmatige verantwoordelijkheid. Nutsbedrijven! Waterleiding met opwaartse druk in arbeiderswijken!

Treub voerde 1896 ook erfpacht in. Een liberaal pronkjuweel zou je denken. D66 wil het afschaffen. Waarom? Omdat nu minder speculatiedrift bestaat? Wie heeft D66-lijsttrekker Jan Paternotte afgelopen zondag in Buitenhof ook maar één overtuigend argument horen uitbrengen? D66 'streeft naar maximale keuzevrijheid voor huiseigenaren', vindt 'erfpacht niet van deze tijd'. Niet over bouwmagnaten, onroerend goedspeculanten, vastgoedsectoren zonder enig aantoonbaar toevoegende waarde.

D66 wil alles soepeler. Ze zijn spreekbuis voor onverantwoordelijk rijk en de Mensen die binnenlopen. Pechtold: 'we zijn links-liberaal'. Nee heren Pechtold en Paternotte, Wim Treub DAT was een linkse liberaal. Die verkwanselde geen publieke zaken. Die trachtte Gemeente Amsterdam 'van enkel bestuursorgaan tot waarlijke gemeenschap, tot een instituut van sociale zorg' te maken'. Zoals Drees later uitdrukte.

Waarom kan dat niet gewoon nog? Paternotte, jonge gast, onderneem iets! Begin bij voorbeeld een nieuwe gemeentegiro. Urgente nutsvoorziening. Maar blijf van de erfpacht af. Ga die juist uitgebreid verfijnen als beleidsinstrument. Want de grond wordt steeds schaarser en het is asociaal toevallige meerwaarde niet aan de gemeenschap ten goede te doen toevloeien.

Persoonlijk ben ik tegen revolutie. Maar voor de grond neig ik tot uitzondering. Erfpacht voor heel Nederland is wat ik wil! Goed ook voor D66. Een beetje rood is niet lelijk!

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 15 maart 2014


Geplaatst in de categorie: wereld

3.8 met 8 stemmen 363



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Jan R. Lunsing
Datum:
16 maart 2014
Email:
janrlunsinghome.nl
Helemaal eens.

Paternotte is van de school: als we het niet veranderen is het niet goed.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
16 maart 2014
Email:
moi636yahoo.com
Met passie geschreven, mooi!
Naam:
Riet Mai Lips
Datum:
16 maart 2014
Meneer Zuijderwijk, het wordt straks nog erger: Paternotte&Pechtold66, Veilingsmeesters. Edoch, volgaarne historisch gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)