Reclame
Op televisie wemelt het weer van de reclames. Ik ben geen echte televisiekijker, maar de bijna aandoenlijke smeekbedes van de meeste fabrikanten die deze week voorbij kwamen, hebben me we weer eens geïrriteerd.
Beter werkt u niet in de marketing, want dan wordt het lastig om vrienden met u te worden. En ja, dat ligt aan mij.
Allen leugens die de wereld ingeslingerd worden om ons in vijfentwintig seconde te doen laten geloven, dat producten geweldig zijn, worden bedacht door marketingmensen. Wat mij betreft zijn het leugenaars en ik wil nog eens* oproepen om deze menen te stoppen of te straffen.
Ik zal u twee voorbeelden geven.
Voorbeeld één.
'Uw tandenpasta verwijdert nu 25% beter tandplak.'
Wanneer u deze zin goed goed leest, vraagt u zich waarschijnlijk af wat ik bedoel. Ik heb geleerd dat een vergelijking ook toegelicht moet worden. Dus wanneer er gebruikt wordt dat iets '25% procent beter' is, dan wil ik weten: beter dan wat? Beter dan in 1980, toen tandpasta een wit goedje was dat vooral lekker smaakte? Beter omdat er nu eindelijk iets is toegevoegd, waardoor we eindelijk niet voor jan snot poetsen? Beter dan koffie?
'Uw tandenpasta verwijdert nu 25% beter tandplak dan koffie'
Voorbeeld twee.
'Een heldere kippensoep.'
Dit is de meest gebruikte marketingtruc. Want minder is meer, in deze slogan. De soep is helder, omdat er minder in zit. U krijgt gewoon kippensoep met weinig ingrediënten. Goedkoop voor de fabrikant, dankzij de reclame duur voor de consument.
Zou het ooit strafbaar worden, om dit soort vreselijke reclames te produceren?
En wie mij met de kerst een heldere kippensoepje voorzet, zal een speciaal Kerstdiner tegemoet gaan.
(*In deze dagcolumn verwijs ik naar mijn stuk met de titel 'Stop de marketing!', ook te vinden op Nederlands.nl)
Geplaatst in de categorie: economie