Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Reclame

Op televisie wemelt het weer van de reclames. Ik ben geen echte televisiekijker, maar de bijna aandoenlijke smeekbedes van de meeste fabrikanten die deze week voorbij kwamen, hebben me we weer eens geïrriteerd.

Beter werkt u niet in de marketing, want dan wordt het lastig om vrienden met u te worden. En ja, dat ligt aan mij.

Allen leugens die de wereld ingeslingerd worden om ons in vijfentwintig seconde te doen laten geloven, dat producten geweldig zijn, worden bedacht door marketingmensen. Wat mij betreft zijn het leugenaars en ik wil nog eens* oproepen om deze menen te stoppen of te straffen.

Ik zal u twee voorbeelden geven.

Voorbeeld één.
'Uw tandenpasta verwijdert nu 25% beter tandplak.'
Wanneer u deze zin goed goed leest, vraagt u zich waarschijnlijk af wat ik bedoel. Ik heb geleerd dat een vergelijking ook toegelicht moet worden. Dus wanneer er gebruikt wordt dat iets '25% procent beter' is, dan wil ik weten: beter dan wat? Beter dan in 1980, toen tandpasta een wit goedje was dat vooral lekker smaakte? Beter omdat er nu eindelijk iets is toegevoegd, waardoor we eindelijk niet voor jan snot poetsen? Beter dan koffie?
'Uw tandenpasta verwijdert nu 25% beter tandplak dan koffie'

Voorbeeld twee.
'Een heldere kippensoep.'
Dit is de meest gebruikte marketingtruc. Want minder is meer, in deze slogan. De soep is helder, omdat er minder in zit. U krijgt gewoon kippensoep met weinig ingrediënten. Goedkoop voor de fabrikant, dankzij de reclame duur voor de consument.

Zou het ooit strafbaar worden, om dit soort vreselijke reclames te produceren?

En wie mij met de kerst een heldere kippensoepje voorzet, zal een speciaal Kerstdiner tegemoet gaan.

(*In deze dagcolumn verwijs ik naar mijn stuk met de titel 'Stop de marketing!', ook te vinden op Nederlands.nl)

Schrijver: Gustaf Kreuz, 23 november 2014


Geplaatst in de categorie: economie

2.7 met 3 stemmen 185



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
22 november 2014
Marketing is een vak. Een vak dat veel kunstenaars niet verstaan, waardoor ze hun mooie werken vaak niet aan de man weten te brengen. Commercie hoeft niet altijd lelijk te zijn. Goede marketing is pure kunst. Daar hebben weinig reclames iets van begrepen. Een enkele keer sluipt er een mooie tussen, van zeldzame en eenzame hoogte. De Marilyn reclame afgelopen jaar voor haar lievelingsparfum, was er zo een. Een adembenemend mooi commercieel juweeltje. Ik herinner me ook de reclame van jaren geleden, van een bekende gasleverancier die een zwerver in het gebouw liet slapen tegen de verwarming, en de veiligheidsbeambte zette hem niet het gebouw uit, maar zette de knop van de verwarming nog een graadje hoger voor hem. Dat zijn reclames waarover nagedacht is. Maar het merendeel is inderdaad van een weerzinwekkend prutswerk aan elkaar gelijmd, en bedoeld als plaspauze, koffiepauze en inderdaad, het betere zapwerk.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
22 november 2014
'Heerlijk helder Heineken' is er ook zo één. Ik erger me ook al mijn hele leven aan al die oppervlakkige reclames. Allemaal verkooptrucs en nog steeds weten ze er massa's mensen mee te verleiden/misleiden. Het is kapitalistische ongein. Waarom moest Loekie de Leeuw trouwens wijken? Was die te onthullend? De meeste mensen zijn inmiddels immuun voor reclame-opdringerij, mag ik hopen. Zappen en niet binnenlaten die zooi. Net als 1 halen 2 betalen. Gooi je achterbroekzakbeurs maar in je bankkluis en ga weer leren jagen met pijl en boog.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)