Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Zevende oudejaarsconference in dichtvorm

Voor het zevende jaar op rij verzorgen de dichters Ko de Laat en Coenraedt van Meerenburgh op 31 december een oudejaarsconference in dichtvorm. In hun programma ‘Het jaar rond in 52 snelsonnetten’ brengen zij een compilatie van de actuele gedichten die ze afgelopen jaar publiceerden op gedichten.nl.

Het programma van De Laat en Van Meerenburgh is voor zover bekend de enige oudejaarsconference in dichtvorm. Daarnaast is het ook de eerste oudejaarsshow die op 31 december plaatsvindt.
De thema’s van de snelsonnetten variëren van wereldleed tot obscure komkommernieuwtjes. De gedichten zorgen de ene keer voor directe herkenning, de andere keer voor een ‘oh ja’-gevoel.

De oudejaars in dichtvorm kent een jaarlijks groeiende belangstelling. Ook kreeg het evenement de afgelopen jaren veel media-aandacht.

De uitvoering vindt op 31 december traditiegetrouw plaats in De Drvkkery, Markt 51, in Middelburg vanaf 14.00 uur.
Dit jaar is er op 28 december ook een try out in De Taalwerkplaats, Zijtak OZ-66 in Nieuw-Amsterdam, eveneens vanaf 14.00 uur.

*******************

Meer informatie:
Ko de Laat
013 5359809
06 30317135

***
Twee voorbeelden van snelsonnetten:

TEVERGEEFS VERKLAARD

Het is een hoax, die tekst omtrent je rechten
Die al 'n week hardnekkig circuleert
De tekst wordt steeds opnieuw gekopieerd
En valt met geen verklaring te bevechten

Want mensen hebben aan nuances maling
En vallen liever telkens in herhaling

(Ko de Laat)

...Er circuleert al zeker een week lang een tekst op Facebook over de nieuwe richtlijnen van het medium. Door deze tekst in je tijdlijn te plakken zou je je privacy tegen deze nieuwe regls beschermen, maar dat is dus een hoax. Men blijft deze tekst maar knippen en plakken, alle hoax-waarschuwingen ten spijt...

BAND SLEET

Ebola is het meest recent excuus,
Om nog maar eens dat kunstje te herhalen,
Iets zieligs op tv? Dus hup, betalen,
Voor tenten, medicijnen en infuus....

Het doel is goed, natuurlijk is het sneu,
Maar ‘Do They Know’... ben ik al járen beu.

(Coenraedt van Meerenburgh)

...De inmiddels vierde versie van Do They Know It’s Christmas van de Britse ad hoc liefdadigheidsgroep Band Aid vindt weer gretig aftrek. Dit keer gaat de opbrengst naar de bestrijding van ebola in West-Afrika...

Schrijver: Redactie, 15 december 2014


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 3 stemmen 168



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)