Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Orakel

Zoals het oude jaar wordt afgesloten met terugblikken, zo wordt het nieuwe jaar ingeleid met voorspellingen.
Ontvankelijke of sensitieve geesten stemmen zich af op het signaal dat meteen in het nieuwe jaar wordt vrijgegeven.
De rationale hierbij is hetzelfde idee als dat wat ten grondslag ligt aan de Astrologie:
de configuratie van invloeden die werkzaam zijn op het moment van verschijnen (geboorte) zet een soort stempel op de nog niet gestolde was (waar kaarsen van worden gemaakt) van de brei van het nieuwe brein.
Ik zie echter dat ik daar in een latere column op terug zal moeten komen, die hier specifiek aan is gewijd, omdat er anders van dit verhaal niets terechtkomt.
Het geeft in ieder geval alvast een idee, toch?

Dus in de eerste dagen van het nieuwe jaar hangen de mogelijkheden en de neigingen, de betoveringen ('spells', van voorspellingen) en verlokkingen, de energieën en krachtvelden, de beloftes en dreigingen al in de lucht van de oplossende kruitdampen.
Dat is het idee, en daarbij komt nog het achterliggende idee dat wij mensen voor ons doen en denken meer afhankelijk zijn van wat naar ons toekomt (de toekomst) dan van wat er al in ons is opgeslagen.

Daartoe heb ik mezelf voorgesteld dat ik een orakel was.
Ben.
Hoe pak je dat aan?
Ik aldus: de letters van 'zeven januari tweeduizendzestien' heb ik uitgeschreven op blokjes karton en uitgeknipt om ze al spelend opnieuw te kunnen rangschikken tot nieuwe woorden en zinnen.

Hier volgen zes combinaties of arrangementen die dit orakel spel opleverde, met korte duiding.

-'zin van deze EU: wezen Justitia redden'-
(de belangrijkste opdracht van dit jaar)

-'dwazen jennen, zuiver deze situatie'-
(we zullen door dwazen worden uitgelokt)

-'zeven zeden inzet Duitse nieuwjaar'-
(zeven kan verfijnen betekenen of zelfs redden -safe- of het gaat misschien om de zeven hoofdzonden)

Vanwege de behapbare lengte van deze column zal ik het hier even bij laten.
De andere gevonden opties hebben nog meer achtergrond nodig.
Toch komt door deze exercitie de geest van Nostradamus stilletjes op kousenvoeten mijn met kaarsen verlichte studeerkamertje ingeslopen.

Nog een voorspoedig vervolg (succes) van ons allebei toegewenst.

Schrijver: Ton Hettema, 9 januari 2016


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.8 met 6 stemmen 165



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
9 januari 2016
Briljante vondst om te voorspellen. Het koffiedik kijken is in wezen zo klaar als een klontje. Daarbij heeft de benaming 'Orakel Ton' een pakkende klank. Het zou de titel van een serie artikelen kunnen zijn in een toonaangevend tijdschrift over al wat in, op en tussen hemel en aarde ons beweegt.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)