Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Dit land is jouw land, dit land is mijn land

Eén van de beroemdste vergeten liederen is ‘This land is your land, this land is my land’. Het is bekend gemaakt door Peter, Paul and Mary, maar was oorspronkelijk geschreven door Woody Guthrie.

Ik wist het ook niet. Maar wat helemaal nieuw voor me was, was de heel mooie strofe die uit het lied verdwenen is.

Was a high wall there that tried to stop me
A sign was painted said: Private Property,
But on the back side it didn't say nothing

Het was nog veel meer een politiek lied dan bij Peter, Paul and Mary. Hier werd het verschil tussen arm en rijk wel heel duidelijk beschreven. Aan de ene kant stond: privé, maar aan de andere kant stond niets.

Rond Europa staat een muur. Men mag er niet in en wie het toch probeert, loopt de kans te verdrinken of verrot geschopt te worden. Maar de Europeanen mogen er wel uit om vakantie te vieren of grondstoffen te roven. We noemen het importeren.

Europa is jouw land, is mijn land. Maar aan het eind zingt in de oorspronkelijke versie Woody Guthrie nog:
One bright sunny morning in the shadow of the steeple
By the Relief Office I saw my people —
As they stood hungry, I stood there wondering if
This land was made for you and me.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=wxiMrvDbq3s

Schrijver: Jan R. Lønsing, 16 juni 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 10 stemmen 162



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
17 juni 2016
Ik heb hier maar één woord voor: topcolumn!
Naam:
An Terlouw
Datum:
16 juni 2016
Inderdaad Jan, dit land is voor jou, voor mij, voor iedereen. Maar ook toen zij dit zongen waren er al figuren die niet wisten hoe zich te profileren, niet wisten hoe zich te gedragen.
En dan heb je de groep nog die naast de pot piest, als het ware.
Graag gelezen.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
16 juni 2016
Fantastisch hoe je met dit oude lied de hedendaagse ongerechtigheid hebt aangekaart. Een protestdagcolumn jegens de Europese zelfgenoegzaamheid en weigering om de weelde met werkelijk levensbedreigde hulpbehoevenden te delen! Armoedige vluchtelingen afdoen als lastige paria's is misdadig.
Europa is zijn humane karakter kwijtgeraakt.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)