Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Brain agent, een frisse energie…

Even iets anders dan spirituele zoektochten. Ons accountantskantoor gaat namelijk ook gewoon door.
Op mijn bureau ligt een uitnodiging voor een lezing van Wokke Boenter.
Hij is een Brain agent en trendteller, staat er in zijn folder te lezen.
Geen idee wat dat is maar het lijkt mij, voor mijn compagnon Fröhlich en mij, een must om aan te horen. Met name omdat ik Wokke nog ken van vroeger toen hij nog een niet onverdienstelijke jurist was zonder klanten. De man was dermate in merg en been jurist, dat wanneer wij in een kroeg, “met bloed zweet en tranen” zongen hij altijd zong; “met bloed, zweet en/of tranen zowel gezamenlijk als ieder afzonderlijk”. Zo was hij gewoon. Maar nu is hij dus een Brain agent.

Wij, collega Fröhlich en ik, zitten in de zaal. Wokke achter een preekstoel. Mooie man. Te lang colbert uit 1976, spijkerbroek met shirt erin in plaats van erboven. Zoals het hoort!
‘Hoe boks je als starter tegen de gevestigde orde op?,’ vraagt hij de ademloos toehorende zaal.
Stilte…
‘Dan zal ik het zeggen,’ lacht Wokke: ‘Laat zien dat het ook anders kan. Biedt meer service én frisse energie.’
Zo! Dat is eruit. Ga daar maar eens overheen.

Ik kijk eens naar Fröhlich . Mond halfopen, baard van drie dagen, haar minstens negen jaar niet gewassen. Frisse energie. Straks even wat puntjes met hem doornemen.
‘Fair pricing is de trend,’ gaat Wokke verder.
‘En laat zien dat je emotioneel betrokken bent.’
Dat spreekt Fröhlich aan want hij steekt zijn vinger op.
‘Eh… ja?,’ vraagt Wokke onzeker.
‘Je hebt een punt, Wokke,’ zegt Fröhlich. ‘Vroeger ging het om een return on investment, toch?’
Wokke slikt. De zaal is opgetogen.
‘Éh…nou…laat me even verder spreken en..’
‘Wacht effe,’, zegt Fröhlich, nu op dreef. ‘Ben je het met me eens dat je tegeswoordigs beter van return on involvement kan spreken?’
Tegeswoordigs! Die welbespraaktheid van Fröhlich . Elke keer verbaas ik mij daar weer over.

‘Eh..nou.. ik wilde net vertellen dat er een toenemend belang is van emoties in het zakendoen,’ gaat Wokke verder.
Fröhlich staat nog steeds: ‘Zeker! Er is tegeswoordigs een verandering gaandeweg van IQ naar EQ,’ zegt hij.
Gaandeweg! Ik geniet.

Op de terugweg vraag ik aan Fröhlich hoe hij aan al die wijsheid komt.
‘Ik copuleerde ooit met een publieke vrouw van NPO 1 die als bijbaan commercieel pijpster was bij de ABN AMRO SHOW was. Die lulde ook zo.’
Ik zwijg.
En huiver. Je accepteert het.

Schrijver: van Gellekom, 16 januari 2017


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.1 met 10 stemmen 215



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)