Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

CORONAPANDEMONIUM DEEL DRIE

Dus ik ben zelf aan het rekenen, lezen, luisteren, denken, vergelijken geslagen.
Geen statistiek, maar ijskoude getallen, aantallen.

De schrijver Mark Twain schreef het voor CBS-ers beruchte aforisme: there are lies, damned lies and statistics

Jaren, maanden, dagen, zieken, gezonden, epidemieën, doodsoorzaken.
Sinds 2009 houdt het RIVM (Rijks Instituut Volksgezondheid en Milieu), samen met het CBS (Centraal Bureau Statistiek) de gegevens bij van hoeveel mensen er elk jaar sterven, waaraan, wanneer, waarom (volgens hun).
Ze krijgen hun gegevens (data) van de huisartsen en andere dokters, die in Nederland verplicht zijn langs te komen als er iemand is overleden.
Ze stellen dan vast (voor zover mogelijk) wat de oorzaak is (geweest) en schrijven dan een rapport en een officieel certificaat.
Het valt mij op dat bij de doodsoorzaken de rubriek 'ouderdom' ontbreekt.
Die zit wellicht verstopt in de categorie 'overige doodsoorzaken'.

Oké,
In Nederland werden volgens de gegevens van ZorgVisie op 9 jan 2019 (over 2018)
'Voor het eerst minder mensen in ziekenhuizen opgenomen. Het aantal daalde van 3,9 miljoen naar 3,3 miljoen.'
Men verklaart dat als volgt:
'Dat komt door een stijging van het aantal poliklinische opnamen.'
Goed, even rekenen, 3,3 miljoen gedeeld door 365 is afgerond 8200 ziekenhuisopnames PER DAG!
Da's meer dan ik ooit had verwacht, maar het zij zo.

In 2018 (meest recente complete gegevens) STIERVEN er 153.363 mensen in totaal in Nederland.
Even rekenen, 153.363 gedeeld door 365 is afgerond 420 mensen per dag. OEF
Dat is voor de CBS-ers, 5,12 procent.
Ga dr maar aanstaan, da's een hele rij kisten.

Laten we ons dat in het echt voorstellen:
20 rijen van elk 21 kisten. Als elke kist van 2 meter lang en 50 cm breed naast elkaar wordt gezet en in rijen opgesteld, dan is de breedte (met 1,5 meter ertussen natuurlijk, vanwege besmettingsgevaar -just kiddin'-) 20 maal 50 cm = 10 meter; plus 21 maal 1,5 m = 30 meter breedte, samen 50 meter breed; en de lengte van de rij is 21 maal 2 meter met 1,5 tussenruimte, dus tezamen 75 meter.
Dat past alles bij elkaar keurig op een voetbalveld..
Zo ziet dat eruit. Zoveel mensen sterven er gemiddeld per dag aan het hele scala aan oorzaken..

Dan verder over de gegevens van het RIVM en het CBS.
Hun overzichten werken als volgt.

Die gemiddelden worden per week vermeld of ingedeeld, dus je kunt precies aan de cijfers zien hoeveel mensen er de afgelopen jaren in elke achtereenvolgende week gestorven zijn.
Zal ik ze opsommen?
Of valt u al in slaap?
Het is echt interessant. Als je het tenminste serieus wilt uitzoeken.
Zullen we het overzichtelijk houden door te vergelijken tussen het 'ongeveer' aantal doden dat elke week werd geregistreerd vanaf week 42 van 2019 tot en met de 11-de week van 2020? Akkoord?

wk 42: 2877 (2-e week Oktober 2019)
wk 43: 2867
wk 44: 2853

wk 45: 3011 (Hé, wacht es even, wat gebeurt daar?)
wk 46: 3057
wk 47: 3019
wk 48: 3037
wk 49: 3013

wk 50: 3148 (alweer een sprong)
wk 51: 3235 (vanaf 16 december)
wk 52: 2997 (valt weer mee)

wk 53 plus deel wk 1 2020: 3094

wk 2: 3364 (weer omhoog) (vanaf 6 Januari)
wk 3: 3150 (scheelt weer: 200 minder)
wk 4: 3040 (neerwaartse trend?)
wk 5: 3156
wk 6: 3186
wk 7: 3195
wk 8: 2952
wk 9: 3083 (24 Februari - 1 Maart)
wk 10: 3083
wk 11: 3182 (9 tot 15 Maart) (laatst beschikbare gegevens)

IS U IETS SPECIAALS OPGEVALLEN?
IETS WAT U NIET VERTELD IS?

De deskundige medische statistici hanteren voor onverwacht extra sterfgevallen de term: OVERSTERFTE.
Dus bij een griep-epidemie tellen ze de extra sterfgevallen bovenop wat het gemiddelde 'normaal gesproken' zou zijn.
Bovendien is de lengte van de periode (het aantal weken) elk jaar bij de grieppiek (Influenza) verschillend.
Het griepseizoen van 2017 - 2018 besloeg 15 weken (wk 51 t/m wk 14).
De OVERSTERFTE in die tijd wordt gemeld als 9444 EXTRA sterfgevallen.
Deze oversterfte was de hoogste OOIT GEMETEN. Maar ze (RIVM plus CBS) zijn pas in 2009 begonnen..

Ook in de winter van 2014 / 2015 was er een lange, heftige Influenza periode.
Er stierven ruim 65000 mensen in die tijd van 21 weken. Dat waren er ruim 5600 meer dan 'verwacht'.

Spreken deze cijfers voor zichzelf?
Ja en Nee, natuurlijk.
Ze vertellen een globaal verhaal, maar bij dit alles moet de onderzoeker nog veel andere factoren in beschouwing gaan nemen.
Want, zoals mijn goede vriend Dwarsbol me altijd voorhoudt:

CONTEXT IS EVERYTHING..

P.S. Nagekomen bericht (Omdat ik niet begrijp waarom er geen gegevens over de laatste twee weken beschikbaar zijn, terwijl er elke dag in de kranten weer enorme aantallen 'CORONADODEN' worden gemeld) (en geen 'gewone doden').

Het Laatste Nieuws (Belgisch dagblad) meldt het volgende:

Uitvaartsector: “Minder overlijdens in maart dan vorig jaar tijdens grieppiek”

Reporter Joeri (Kuifje) Vlemings 31 maart 2020 07u57 Bron: Radio 1

Ons land betreurt tot nu toe 513 overlijdens door het coronavirus.
Dat is erg veel, maar toch spreekt de uitvaartsector van een “zeer normale maand”.
Meer nog, er zijn dit jaar in maart minder mensen begraven dan tijdens de grieppiek vorig jaar.
Dat zei Thomas Heiremans, ondervoorzitter en woordvoerder van Uitvaartunie Vlaanderen, op Radio 1.

Ik zal deze aflevering van het FeuilleTON pas op 2 April plaatsen op 1 minuut over 0, omdat het volgens onze Grote Leidsman Markus Aurelius Ruttemetut 'Geen Grapje Is'.
Wordt vervolgd (als de sitemeester het toestaat)

Schrijver: Ton Hettema, 2 april 2020


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 3 stemmen 115



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)