Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Is er toekomst voor de dagcolumn?

De dagcolumns trokken rondom 2010 een paar honderd lezers per dag. Er was voor iedere dag een vaste dagcolumnschrijver.

De laatste jaren zijn de meeste schrijvers en de meeste lezers afgehaakt.
Tussen schrijven en lezen zit een relatie: het voelt niet prettig voor een schrijver voor een gering aantal lezers 2 uur bezig te zijn: de tijd die het schrijven van een goede column kost. De lezer komt niet als er geen goede dagcolumnisten zijn.

Ik wil nu deze vicieuze cirkel doorbreken.

Hoe?

Zowel in Nederland als in de wereld staan zaken op hun kop. Voor veel mensen dreigen ziekte en dood. De economie gaat grote klappen te krijgen. Allerwegen ontstaat strijd over welke maatregelen adequaat zijn.

Zowel in Nederland als in de VS staan belangrijke verkiezingen voor de deur. Regering en oppositie moeten verantwoordelijkheid nemen en wisselen elkaar mogelijk op korte termijn af.

Ik stel daarom de mogelijkheid open voor aanhangers van een politieke partij op een vaste dag een dagcolumn te verzorgen: een kans om te laten zien wat jij / jouw partij wil bereiken.

Volgens het volgende schema:

Maandag: CDA / CU / SGP (de christelijke partijen)
Dinsdag: GL / PvdA / SP (de linkse partijen)
Woensdag: PvdD/ Partij voor de Toekomst (natuurvriendelijke partijen)
Donderdag: Jan Lunsing (onafhankelijk denker) (dagcolumnist sinds jaar en dag)
Vrijdag: VVD / D66 (de liberale partijen)
Zaterdag en Zondag: Gastcolumnisten / Dagschrijver (onafhankelijk denker)

Ik heb daarbij geen behoefte aan een schrijver van de PVV (partij heeft geen leden), aan het Forum van Democratie (twijfels over de inborst van leider en sommige volgelingen), aan de groep Otten (heeft zich nog niet voldoende geprofileerd) en aan DENK en 50+ (vallen rollebollend uiteen).

De dagcolumn – niet langer dan 600 woorden - mag onder eigen naam gepubliceerd worden, maar mag ook onder pseudoniem (mits de naam bij mij bekend is). Dit omdat bijna iedereen die tegenwoordig schrijft ook bijna meteen onder de vuilspuiterij op de sociale media terecht komt.

Heb je belangstelling: mail mij via info@nederlands.nl

Schrijver: Hoofdredacteur, 10 mei 2020


Geplaatst in de categorie: politiek

4.1 met 9 stemmen 124



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
J. de Groot
Datum:
13 mei 2020
Hoofdredacteur: We zullen het zien/lezen als, ja als...!
Naam:
An Terlouw
Datum:
10 mei 2020
Beste, op zich een redelijk idee. Ik denk dat men afhaakt vanwege het inloggen, het is niet alleen drama bij de dagcolumns namelijk. Wel vind ik dat: ook de pvv een partij is, dus die zou er evengoed bij horen?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)