Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Dood en verderf in ons verkeer

Mogelijk 30.000 gewonden in het verkeer in 2030 en tussen de 470 en 580 doden per jaar, zo meldde Veilig Verkeer Nederland recent in enkele prognoses. Modern verkeer wordt steeds gevaarlijker. Geen politieke partij heeft het erover in de verkiezingsdebatten op radio, televisie en in geschreven media. Onze foute en gevaarlijke neigingen in het verkeer blijven zo onbesproken. Terwijl wij iedere dag de hitte en ingewikkeldheid van het moderne verkeer aan den lijve ondervinden. Op verjaardagen vóór de Corona pandemie was dit ook al geen onderwerp.

Wel geklets over de auto met technische snufjes die het verkeer veiliger zouden moeten maken. Wel gebabbel over de laatst gekochte elektrische fiets met middenmotor, waarvoor vaak de hoofdprijs wordt betaald. En discussies over wel of geen helm op onder de fietsende senioren op de elektrische fiets. De meesten vinden trouwens een helm lastig en het is slecht voor je haar. Ook als je nog weinig haar hebt op oudere leeftijd, dan is een grote groep liefhebber van ‘de wind door je haren’ voelen. Het moet zo niet gekker worden.

Nu ja, het fietst zonder helm op een zachte voorjaarsavond zeker prettiger. Maar met te hoge snelheden onderuit gaan levert veel leed op. De botten en spieren bij de vele oudere gebruikers hebben lange tijd nodig om te herstellen na een valpartij of ongeluk. En nee, de helm kan niet alle ellende voorkomen. Maar wel neemt de kans op ernstig hoofdletsel behoorlijk af. Bizar blijft ook dat het aantal verkeersongevallen stijgt ondanks alle super moderne auto’s met barstensvol lampjes en signaalgeluiden voor in slaap sukkelen, te veel links rijden of remmen voor onverwachte obstakels.

Kennelijk speelt een andere factor zwaar mee, zo meldt Veilig Verkeer Nederland. Uiteraard betreft dat onze eigen houding en gedrag in het tamelijk- volgens mij- moorddadige verkeer. Niemand rolt daarvan ondersteboven. Gaap, dat weten wij nu wel. Toch is het een dodelijke en trieste factor, dat eigen gedrag van te hard rijden, te veel smartphone afleiding, en alcohol. Het verkeer stort daarnaast duizenden mensen per jaar in de ellende van revalideren, medische ingrepen, ziekenhuisperioden, en tegenslag in het werk door langdurig niet aan de slag kunnen.

Ook al loopt een ongeluk niet fataal af, dan nog blijft de schrik jarenlang hangen. Kortom: verkeer zaait in toenemende mate dood en verderf. Bovendien: het item ontsnapt gemakkelijk aan onze aandacht. Het zijn immers soms korte berichten in de kranten. Bovendien gaat altijd om ‘anderen’. Totdat je zelf of een dierbare een ongeluk krijgt, ofwel door eigen schuld, of wel door egoïsme van andere gehaaste verkeersdeelnemers. Terecht dat Veilig Verkeer Nederland de politiek oproept om verkeersveiligheid veel en veel hoger op de maatschappelijke agenda te zetten.

Schrijver: Freek Berglust
14 maart 2021


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.9 met 8 stemmen 412



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Freek Berglust
Datum:
16 maart 2021
Eens met jouw bezorgdheid Wim. Van die 140 km wist ik niet. Dat gaat inderdaad meer doden opleveren, naast meer milieuschade. Zeker in dichtbevolkt Nederland, waar 'lekker doorrijden' populair lijkt. Helaas. Bij 140 km per uur zullen stoere hardrijders nog meer ruimte pakken. Lang geleden reed ik ook 140 op de Duitse autobaan. Stom. Maar het aantal auto's is bizar gestegen. In het drukke verkeer is te hard rijden niet meer verantwoord, vind ik.
Naam:
Wim de Wijs
Datum:
16 maart 2021
De PVV pleit in het partijprogramma voor een snelheid van 140 km per uur op de snelwegen.
Misschien niet zo verstandig van Wilders en zijn kompanen: het zal de dood van velen betekenen, als ik afga op de risico's die het moderne verkeer over ons afroept.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)