Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De wee-deling

Ach en wee, een deling! Het is nogal wat. De Nederlandse samenleving in tweeën delen is iets wat ten alle tijde moeten verbieden! Of niet?

Want kijk, de Nederlandse samenleving zit natuurlijk vol tweedelingen. Je hebt vrouwen en mannen, je hebt kinderen en volwassenen, je hebt mensen met een rijbewijs en je hebt mensen zonder, je hebt mensen die belasting betalen en mensen die geen belasting betalen, je hebt mensen met een vast inkomen en mensen zonder inkomen, je hebt mensen die in een asielcentrum wonen en je hebt mensen die in een uitzetcentrum wonen, je hebt mensen die het geluk hebben in Groningen te wonen en mensen die daar niet wonen, je hebt mensen die in het aardbevingsgebied wonen en mensen die uitkijken op windmolens, je hebt mensen wier leven stuk is gemaakt door de toeslagenaffaire en je hebt mensen die de gevangenis in moeten. De Nederlandse samenleving zit vol twee-, drie-, vier- en zelfs meer-delingen en nu moeten we het mensen die niet gevaccineerd het niet lastiger maken dan andere mensen.

Waarom niet? Het simpele antwoord is dat we kunnen zien wie anders wordt behandeld èn dat de overheid die verdeling aanbrengt. Als je op je werk moet laten zien dat je je hebt gevaccineerd, of op een terras, dan kunnen mensen zien dat je een andere keuze hebt gemaakt. Maar we moeten niet doen alsof die mensen geen keuze hebben. Afgezien van een enkele man of vrouw die vanwege een medische achtergrond geen vaccinatie krijgt, heeft de rest de keuze gemaakt zich niet te laten vaccineren. Dat kan te maken hebben met het geloof dat verbiedt dat je in de schepping ingrijpt of met het geloof dat je willens en wetens wordt vergiftigd of een chip krijgt geïmplanteerd – ja, er is zelfs tweedeling tussen mensen die niet gevaccineerd zijn. Ik heb de indruk, maar geen cijfers, dat de meeste ongevaccineerden hoorden bij de vage ongevaccineerden die voor de zekerheid zich maar niet lagen vaccineren of de luie, die het risico van corona te klein vinden om de moeite te nemen om naar een dokter gaan en zo anderen te beveiligen.

Wat de reden ook is om de prik niet te laten zetten: we weten allemaal of zouden allemaal kunnen weten, zoals rechters dat zo mooi zeggen, dat niet vaccineren consequenties voor anderen heeft. En als jouw gedrag consequenties heeft voor anderen, zeker als het ernstige consequenties heeft voor anderen en ook als alleen de kans bestaat dat jouw gedrag consequenties heeft voor anderen (gevaarzetting), dan mag je niet raar opkijken dat anderen vinden dat jouw gedrag ook consequenties heeft voor jezelf. En dan leidt dat inderdaad tot een weer een nieuwe tweedeling. Maak van deze deling nou niet een ach-en-wee-deling, want nu hebben we ook al een tweedeling tussen mensen voor wie wel IC-capaciteit beschikbaar is en voor wie dat niet is, mensen die we de vrijheid geven om gevaarlijk te leven (geen prik nemen) en mensen die maandenlang langer op de wachtlijst moeten, omdat alle IC-bedden vol liggen. Nu raken mensen overwerkt of haken oververmoeid af op hun werk, omdat een minderheid van ons risico’s denkt te moeten nemen.

Kom op. Laten we kerels (M/V/LHBTIQ) wezen en zeggen waar het op staat. Je mag geloven wat je wil, maar je gedrag heeft gevolgen als dat gevolgen heeft voor anderen. Een snelheidsduivel pakken we nu eenmaal zijn rijbewijs af – een jodenster! Een bankrover moet nu eenmaal in de gevangenis – een vernietingskamp! Laat je nakijken.
Wie naar de toeslagenaffaire kijkt, moet constateren dat we onze Nederlandse overheid heel wat ergere dingen deed en dat er helden nodig waren om dat boven tafel te krijgen. Dat zagen we niet, maar is het dan minder erg? Het is duidelijk dat sommige tweedelingen inderdaad verschrikkelijk zijn en dat we die moeten tegengaan, maar de keuze om je wel of niet te laten vaccineren is een gevolg van je geloof en daar heb je recht op. Dat hebben we zo afgesproken en daar ben ik het ook wel mee eens. Dat recht wil ik niemand afpakken.

Het punt is dat de verzameling geloven die jou overtuigen dat de prik niet mag of gevaarlijk is, consequenties heeft voor anderen en dan is het niet vreemd dat anderen gaan zeggen dat het ook consequenties heeft voor jou.

Schrijver: Jan R. Lønsing, 4 november 2021


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.6 met 5 stemmen 209



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Freek Berglust
Datum:
4 november 2021
Dank Jan voor deze tot nadenken stemmende column. In de eerste alinea beschrijf je een rijke lijst voorbeelden van delingen, tweedelingen wel te verstaan. Tja, een dergelijke opsomming is naar believen aan te vullen. Tenzij ik je even verkeerd begrijp, is het begrip tweedeling in deze tijd vooral gekoppeld aan tamelijk extreme tegenstellingen die vrij scherpe lijnen trekken in het maatschappelijke landschap. Zie voedselbanken, achterstandswijken en bofkonten met voldoende inkomen en kennis. Zo ook treden er tijdens de pandemie scherpe tweedelingen op. Ook deze trekt thans diepe sporen in onze samenleving. Ik laat het even hierbij. Overigens voel ik zeker mee met je slotzin van de column.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)