Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn van trawant

In de wachtkamer

Dit wordt geen leuk stukje.
Mocht u handenwrijvend klaar zitten voor een aardige satire, een hilarische sketch of briljante woordspelingen, dan kunt u nog terug. Keer om, tegenliggers, niet doorlezen!

De temperatuur van het land is het best af te meten aan een groepsgesprek, bijvoorbeeld op een doordeweekse middag in de wachtkamer van de huisarts.
Normaal een plek van gewijde stilte, waarin ieder het kruis van zijn of haar kwaal moedig en in stilte probeert te dragen, tot de verlossende deur open gaat en de arts uitnodigend naar buiten komt.
Gisteren een kippenhok waar de woede zich verdiepte naarmate de discussie vorderde over de staat waarin ons land verkeert.
De onderwerpen laten zich raden. Kapjes en vaccins wel/niet, de Europese Booster ranglijst waarop we trots zo goed als onderaan bungelen, nog net boven Bulgarije. ( wat een prutsers niet, die Bulgaren)
De halfzachte maatregelen, het krakkemikkige beleid, het gemis van kleinkinderen, weer geen Sinterklaas en Kerst en wintersport. De generaal in Portugal die er wel raad mee zou weten. Een sterke man, alles potdicht drie weken, geen geruttemetut meer.

Maar langzaamaan veranderde de populistische strijdvaardigheid en de snelle oplossingen in
gelatenheid, vermoeidheid en ongerustheid. Waar gaan we heen, hoe lang nog.
De kern is dat we ons decennialang beschermd hebben geweten door een overheid die alle tegenstellingen onder ons redelijk in balans wist te houden. Een landsbestuur dat conflicten wist te sussen voordat ze echt uit de hand liepen en op straat werden uitgevochten. Redelijk en zo rechtvaardig mogelijk in een onvolmaakte maar functionerende en polderende democratie.

De mensen in die wachtkamer stralen uit dat ze dat vertrouwen aan het verliezen zijn.
Het gevoel hebben dat het land voor hun ogen verkruimelt en uit elkaar valt en ze op zichzelf zijn aangewezen.
Een afwezige premier die zijn legendarische schaterlach heeft ingeslikt, een hologige afgetrokken
minister van volksgezondheid die niemand meer weet te overtuigen.
Een volk dat zijn reet afveegt met de maatregelen en het oude leven terug wil, nee EiST!
Als het even tegenzit met die Omikron voorzie ik een Nederland dat ik me niet eens wil voorstellen en..
'Meneer Trawant..komt u?'

Schrijver: trawant
30 november 2021


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.7 met 3 stemmen 157



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)