Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Wit / zwart

"Wat is het hier toch met al dat wit?" vroeg mijn Afrikaanse vrouw.
"Wit?" zei ik. "Ja, al dat wit. Ik ben er bang van. Je moest eens weten hoe het is in de Afrikaanse zon, het bloedhete licht dat onze krachten opslorpt. Ik heb het meer voor valavondzon, getemperd licht, de zwartheid van de nacht, de koelte van de nacht".

"Het zit in onze cultuur. Voor ons is dat miezerig straaltje zon een verrassend welgekomen vriend die maar zelden, op zijn volle sterkte bij ons, op bezoek komt. Wat we niet hebben, wat zeldzaam is, dat vereren we. Amerikanen houden zo van hun filmhelden die, met angstaanjagende snelheden, over het filmdoek razen. In het echt worden ze al bij negentig kilometer per uur in de gevangenis gestopt", grinnikte ik. "Veel Europeanen denken dat Amerikanen als hun filmhelden zijn. We zien de dromen van de Amerikanen".

"Jammer", zei mijn Afrikaanse vrouw. "Jammer”.


Zie ook: http://verf.serverworks.org

Schrijver: verfaillie ed, 3 januari 2007


Geplaatst in de categorie: discriminatie

3.5 met 4 stemmen 768



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)