Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Achterlijk conservatief België.

Mijn bruine vriend werd opgesloten in een zaal. Mijn bruine vriend moest slapen in een bed, dat naast een bed stond waar een zwaar getatoeëerde man sliep. De meeste tattoo's waren hakenkruisen. De gehele nacht moest mijn bruine vriend de racistische kreten aanhoren, van een man die al 25 jaar opgesloten zat. Een bewaker zei mijn hoog intelligente bruine vriend dat teveel boeken lezen slecht is voor de hersenen. Een patiënt die in een crisis terecht kwam werd door drie HULK'S met baseball-bats kalm geslagen, met een verdovend product ingespoten en naakt vastgebonden opgesloten in een kale cel. En het gebeurt nu nog in achterlijk conservatief België. De enige arts die voor honderden patiënten beschikbaar was, werd veroordeeld voor seksueel misbruik van zijn patiënten.


Zie ook: http://verf.serverworks.org

Schrijver: verfaillie ed, 9 januari 2007


Geplaatst in de categorie: discriminatie

4.0 met 10 stemmen 1.411



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
verf ed
Datum:
10 januari 2007
Email:
verfotogmail.com
De vergeetputten van België............. Het woord 'middeleeuws’ wordt al te vaak misbruikt om schrijnende toestanden aan te klagen, maar als omschrijving van de internering van geestelijk gestoorde delinquenten in ons land is de term bijzonder gepast. De situatie is al langer bekend, België heeft te weinig opvangplaatsen in instellingen voor geesteszieken die een misdrijf hebben gepleegd. Van arren moede gooit men ze dan maar in de psychiatrische afdeling van een gewone gevangenis tussen andere gedetineerden. De aangepaste behandeling wordt beperkt tot een spuit en een kalmeerpil. Het penitentiair personeel treft daarin geen schuld, zij dweilen ook maar met de kraan open. Meermaals is ons land al veroordeeld door Europese instanties allerhande voor de schabouwelijke behandeling van mentaal gestoorde delinquenten. Al jaren regent het vernietigende rapporten over de vaak schrijnende en mensonterende situaties, maar ondanks talloze beloften van opeenvolgende justitieministers gebeurde er de voorbije jaren amper iets aan de situatie. Het wordt zelfs alleen maar erger. Volgens de recente cijfers zouden meer dan 1.000 geesteszieken in een gewone gevangenis opgesloten zitten,een triestig record. De situatie is zelfs zo dramatisch dat we al met zekerheid weten dat de oplossing die de bevoegde justitieminister Onkelings nu al jaren belooft, twee nieuwe instellingen, niet eens volstaat om de huidige achterstand weg te werken. Het wraakroepende aan de situatie is dat de bewindvoerders zich erg goed bewust zijn van deze nationale schande. Fons Borginon, justitiespecialist en fractieleider van de VLD, noemt de behandeling van gestoorde delinquenten verderop 'hallucinant'. En Borginon is bepaald geen tafelspringer. Ook minister Onkelinx heeft al meermaals haar spijt betuigd over de toestand en beterschap beloofd. Alleen komt het er niet van. Telkens dringt er zich wel weer een nieuwe prioriteit op die met de budgetten voor een menswaardige internering gaat lopen. Mentaal zieke delinquenten hebben niet veel lobbygroepen op Justitie of in de media. En dus verdwijnen ze haast letterlijk in de vergeetputten van onze gevangenissen. Eigenlijk is de situatie nog veel erger dan hier geschetst wordt. Dezelfde verschrikkelijke trend van de volwassenengevangenissen doet zich namelijk ook voor in de bijzondere jeugdzorg. Ook daar klagen begeleiders terecht aan dat gesloten instellingen voor jonge criminelen dichtslibben omdat ze vol zitten met jongeren met psychische stoornissen, die eigelijk in een verzorgingsinstelling thuishoren. Dat is vragen om ongelukken, en wees maar zeker dat die ongelukken ook gebeuren. Deze week nog haalde de dood van een problematische drugsverslaafde de krant De man hoorde in een afkickcentrum thuis, maar hij zat in de gevangenis en dat werd zijn dood. Als de kwaliteit van een beschaving afgemeten kan worden aan de manier waarop ze haar delinquenten behandelt, dan staat het er niet goed voor in het beschaafde koninkrijk België.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)