Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Sparen of lenen.

Op het ogenblik wordt je dood gegooid op de televisie met reclame over leningen.
Volgens deze reclame is is het heel normaal als je iets wilt kopen dat je de aankoop met een lening doet.
Noodzaak of niet. Maar als ik dan het programma daarvoor gezien heb (Kassa of Nova) dan hoor ik hoeveel jonge mensen en ook gezinnen in de problemen zitten.

Het lijkt wel of men niet begrijpt, dat het geleende ook weer terugbetaald moet worden en dat het bedrag een stuk hoger ligt door de rente.

Ook al laat de regering zo nu en dan een spotje zien, dat je de lening terug moet betalen, ik vind dat ze daar wel erg laat mee zijn.
Waarom de regering het zo lang toegelaten heet, begrijp ik niet!
Veel mensen zitten nu al tot over hun oren in de problemen.

Natuurlijk is het jammer dat het willen kopen van iets veel langer duurt: ik spaar nu al een tijdje voor een houten vloer.
En ik baal van de vloerbedekking waar ik nu op leef; deze was nog niet eens mijn eigen keus.
Ik heb alles overgenomen omdat ik geen geld had om iets nieuws aan te schaffen.

Maar als ik nu in mijn huis rondkijk, begint het steeds meer míjn huis te worden.
En eerlijk gezegd ben ik er ook nog lang niet, maar wat hier staat is wel van mij en niemand kan mij dit meer afpakken.
Het geeft een minder zorgen en meer zekerheid en een gevoel van trots.

Sparen een ouderwets begrip, maar zo veel veiliger dan lenen.

Schrijver: E van Dam, 14 augustus 2008


Geplaatst in de categorie: geld

4.1 met 9 stemmen 633



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva
Datum:
1 oktober 2008
Bedankt Iris, ik vind het echt jammer dat reclame op zo'n manier naar buiten mag worden gebracht.
Naam:
Iris
Datum:
15 augustus 2008
Je hebt een heldere kijk op de dingen, Eva. Je beseft ten volle hoe het er met leningen aan toe gaat. Zeker zullen er mensen zijn die met jouw verhaal iets kunnen aanvangen zoals sparen bijvoorbeeld voor iets nuttigs en doeftreffends.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)