Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

KOKEN MET PACO (1)

Mijn beurt om te koken. Ik weet niet wat erger is, keuken of neuken.
Mevrouw Painter wil een preischotel vandaag. Wat is er in Godsnaam misgegaan in haar leven. Of de mijne nu ik bij een groenteboer sta om prei te kopen.
Prei! Om te beginnen ziet het er al niet uit. Met die rare witte stengels van onderen.
Ziet er uit alsof ze gebukt gaan onder een chronische bladvlekkentyfus. Ik vermoed dat ze ook onder de bladluis zitten.
Persoonlijk zit ik liever uren naar couscous met makreelcarbonade te kijken dan één seconde naar dat mislukte onkruid.

Ik heb mij laten vertellen dat hommels (hoofdzakelijk aardhommels) die het op de nectar van een prei hebben voorzien, onmiddellijk in een stuip vallen.
Er schijnen al miljoenen hommels gesneuveld te zijn op die manier en toch trappen ze er weer elke keer in. Ze worden ook niet voor niets kloothommels genoemd.

Groenteboer vraagt wat ik wil en ik wijs hem op een kist met prei. Hij haalt er een paar uit en strijkt er voorzichtig met zijn vingers over. Nog even en die prei komt klaar.
'Kijk,' zegt groenteboer.' Zomerteelt. Lekker voor een schotel.'
'Zomerteelt??' Man, je weet niet waar je over lult. Dat spul stinkt naar beschimmelde gastendoekjes. Volgens mij is die prei eerder van de inteelt.'
'Tja,' zegt groenteboer. 'Je kunt het altijd nog als droogboeket in je plee hangen.'
Een groenteboer met humor. Zie je maar weinig tegenwoordig.
'Heb je nog ideeën over een bak-en braadwijze voor deze plant?,' vraag ik.

Hij legt de prei op de toonbank en strijkt er weer overheen. Dan pakt hij een hakmes: 'kijk, zo maak je hem klaar,' en hij hakt het brok vergif aan mootjes.
Dat zie je vaker tegenwoordig. Dan kijken boerenlullen als hij teveel naar die kokhalzende idioten met lekkende oorgaten zoals die Jamie Oliver die gillend van ellende een teen knoflook te lijf gaat.
Boerenlullen als mijn groenteboer denken dan dat ze dat ook kunnen. En inderdaad lukt het aardig, hij hakt het topje van zijn middelvinger mee.

Nadat hij uitgegild is bedank ik hem vriendelijk voor de demonstratie en loop met een bebloede prei de deur uit.

PREISCHOTEL OP EEN BEDJE VAN SPONTAAN GELOOSD GROENTEBOERBLOED:

Ingrediënten
1 duopak aardappelschijfjes (700 g)
1 zak gesneden prei (300 g)
250 ml kookroom light
2 tenen knoflook, geperst
2 theelepels gedroogde Provençaalse kruiden
100 g geraspte kaas jong
1 schaal gekruide worstjes (275 g)
4 theelepels bloed van een verse groenteboervinger


Zie ook: http://www.pacopainter.nl

Schrijver: paco, 12 september 2010


Geplaatst in de categorie: humor

5.0 met 2 stemmen 229



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Fabiola
Datum:
12 september 2010
Hmmmmm.....

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)