Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Kerst

Zoals elk jaar hield ze rekening met haar zonen omdat ze elk jaar er op rekenden dat ze met zijn drieen bij elkaar zouden zijn.
Er was inmiddels wel het één en ander veranderd aan de manier van een kerstdag met elkaar doorbrengen. Zoals zij eerst altijd de boodschappen deed en het menu verzorgde, gebeurde het steeds vaker dat ze alle drie iets maakten om er een gezellig etentje van te maken.
Toch was ze als moeder altijd de eindverantwoordelijke en zorgde ze ervoor dat er van alles in huis was.
Zo deed het haar goed om de kerstboom erbij te halen.
Het was weliswaar een kunstboom, maar ze vond dat als ze niet meer dan 2 kleuren bij het groen gebruikte het er echt wel sfeervol uitzag.
Ze kon haar zonen geen ouderlijk huis meer bieden, daarvoor waren ze te vaak verhuisd in het verleden en leefde ze alleen in haar flat.
Waar ze wel voor kon zorgen was dat ze altijd wisten dat er volop te eten was rond deze dagen en dat ze haar uiterste best deed het zo gezellig mogelijk te maken.
Er kwamen dan ook altijd diverse spelletjes op tafel, iets wat ze hun leven lang gewend waren geweest.
Op deze manier kreeg het toch iets van een ouderlijk huis, ook al woonde ze nu alleen.

De zonen woonden al een behoorlijke tijd op zichzelf en hadden zich tot moderne mensen ontwikkeld, die zo hun eigen gewoonten hadden.
Zo wilde de een nergens suiker in en de ander wilde alleen maar biologisch eten voorgeschoteld krijgen.
Verandering alom en dit bracht dus zo zijn problemen mee.
Ze had 1 van de 2 al vaker horen zeggen dat Mam altijd te veel eten in huis had.
Toch wilde ze dit niet veranderen.
Stel je eens voor dat ze niet genoeg had, want al vaker had ze gemerkt dat ze zeer onverwacht een schaal met hapjes zomaar helemaal leeg gegeten hadden. Kennelijk hadden ze het lekker gevonden en dat was nu dan ook precies haar bedoeling.
Inmiddels was er wel het één veranderd en hoefde ze niet meer zo heel veel boodschappen te doen.
Nu had ze alleen het voorafje en de soep te verzorgen. Heel weinig werk Mam, hadden ze gezegd.
Ze waren alleen vergeten dat de kerstboom opgetuigd diende te worden, de tafel perfect gedekt diende te worden en dat tussen de spelletjes door er wel verwacht werd dat er voldoende soorten aan drinken en hapjes waren.
Ze glimlachte en bedacht zich dat als haar zonen later zouden terugdenken aan vroeger dat ze dit dan eindelijk zouden beseffen.

Maar wat gaf het allemaal, ze hield heel veel van hen en vond dat ze 1 maal per jaar al haar liefde voor hen ten toon kon spreiden.
Het was immers Kerst.

Schrijver: Eva Mensch, 10 november 2012


Geplaatst in de categorie: kerstmis

3.0 met 3 stemmen 220



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)