Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Herinnering aan mijn studententijd/ Bij de Vincentshop

In mijn studententijd werd ik tijdens mijn studie psychologie doordrongen van de wellicht heden ten dage gedateerde leer van professor Skinner over stimulus en response en al dan niet operante conditionering en als prille studenten werden we geacht de arme, kwetsbare witgevederde duiven af te richten in "Skinner boxen" en de responsen aan de dieren, die voor dit doel misbruikt werden, te ontlokken.

Veertig jaar na dato sluimert nog een restant van deze "indoctrinatie" in mijn brein en zo kwam ik op de gedachte dat onze Tilburgse "Vincent Shop" aan de Veemarktstraat, gelegen in de schaduwen en luwte van de spitsbogen van de Heuvelse kerk, een aangename stimulus voor me vormt. Geen wonder ook, dat het kantoortje achter de winkel, waarin men gezellig rondscharrelt, een bijzondere aantrekkingskracht voor me heeft. Als armoedzaaier mag ik daar af en toe een paar biljetten ophalen, geschonken door de goedgunstigheid van de Vincentiusvereniging, die als een der weinigen de portemonnee nog wenst te openen en opgelucht en gretig steek ik de begeerlijke briefjes bij me die me onder de noemer "leefgeld" goedgunstig zijn verstrekt en ben er nu van verzekerd dat ik me bij een weliswaar goedkope kruidenier weer leeftocht voor enkele dagen kan verschaffen.....

Schrijver: I.Broeckx, 7 oktober 2016


Geplaatst in de categorie: geld

2.7 met 3 stemmen 1.117



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)