Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Terug naar mijn geliefde Oisterwijk en Moergestel

De weg die vanaf het station van Oisterwijk naar Café-Restaurant "Het Stokske" leidt is kronkelig, maar niet zo lang en voert langs de villa's van de welgedanen, omgeven door fraaie, frisgroene plantsoenen en via mulle zandpaden, bezaaid met dennenappels, die af en toe vista's openen op een van de dertien vennen, met een enkele waterlelie, drijvend op de spiegelende, rimpelige oppervlakte van het water, naar het restaurant met bijbehorende speeltuin met bontgekleurde speeltoestellen waar kinderen enthousiast en naar hartenlust schommelen en springen op de springkussens.
Op een warme dag in juli legde ik met mijn vrienden uit Zeist deze afstand af en onderweg bereikten mij hun verhalen over Kafka en Wittgenstein, over de tropische en oosterse avonturen van mijn vriend en vooral over zijn "visionaire" persoonlijkheid en zijn verbeeldingskracht die hem voerden in een psychotische wereld vol fascinerende beelden van Neanderthalers Venkraai en vorige eeuwen kwamen tot leven toen een span met vier melkwitte schimmels in volle vaart voorbijsuisde, aangedreven door een enthousiaste en vurige koetsier, en hier dronken we thee, terwijl mijn vriend een plaatje van me schoot als was ik inderdaad het fotomodel dat ik graag zou willen zijn, maar nooit meer zal worden. Onder een boom waarvan de koele schaduw zich barmhartig ontvouwde boven onze hoofden, wachtten we tenslotte op de bus en, eenmaal onderweg, wees ik mijn vriend op de decors van mijn jeugd: de Abdij van Koningshoeven, de lange weg naar Oisterwijk, zo vaak afgelegd in het gezelschap van mijn ouders en het gebouw van mijn middelbare school, waarvoor eens, zo lang geleden, na het eindexamen, feestelijke taferelen zich afspeelden. Aan het station val ik tenslotte mijn weldoener in de armen, die ons getrakteerd heeft op het uitstapje.

Schrijver: I.Broeckx, 24 december 2016


Geplaatst in de categorie: vakantie

4.0 met 1 stemmen 43



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)