Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zoektocht 3

Het boekje De Kluizenaar van Ebba Pauli is een prachtig vroom boekje geschreven door een Zweedse vrouw in 1930. Een hedendaagse zweedse hooglerares genaamd Inga Sanner schreef een essay over dit boek in 2000. Ebba's Pauli Utopian Space. Nou prikkelde dat mijn nieuwsgierigheid. Wat staat daar in geschreven? Wat is de utopie achter het bestaan van een soort spirituele god, die in de jaren 30 van de vorige eeuw veel mensen, ook in Nederland inspireerden. En niet de minste!
De joodse schrijfster Etty Hillesum was ook geinspireerd door dit boekje. Hoe tragisch.
Niettemin ik schreef een mail naar deze hoogleraar in Stockholm, of dit essay ook in het Nederlands vertaald is. Uit pure nieuwsgierigheid en omdat de inhoud ervan mij intrigeerde.
Ze schreef als antwoord: nee, het is niet vertaald in het Nederlands, maar als je wilt kun je zelf wat schrijven over Ebba Pauli, ze schreef erbij, een interessante vrouw.
Nu weet ik dat veel mensen haar niet kennen. Maar toch even die vonk over iets wat ik als nederlandse ook interessant vond met een hoogleraar in Stockholm deed me plezieren.

Ik ben geen onderzoeker en daar heb ik de hersens ook niet voor, maar toch vind ik het leuk
Om dit mailcontact wereldkundig te maken

Schrijver: deborah, 4 maart 2018


Geplaatst in de categorie: taal

3.0 met 1 stemmen 334



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)