Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bontgekleurde lekkernijen dan wel de verering van een Madonna

De combinatie van bontgekleurd snoep dat in vele vormen en gedaanten uitgestald is op met zeildoek beklede kramen en de verering en aanbidding van een Madonna in een kapel kan wellicht merkwaardige associaties oproepen.

Toch is het in Tilburg traditie tijdens de meimaand dat velen het Hasseltplein bezoeken waar de kramen staan opgesteld en ook de nabijgelegen oude kapel waar men zijn bekommernis neerlegt voor het feeerieke beeld van Maria waarvoor een heel regiment kaarsen en waxinelichtjes brandt.

En zo strekten vele dreumesen hun handjes reikhalzend en ongeduldig uit naar de lekkernijen en in de kapel getuigen vele plaquettes van de dankbaarheid van stadsbewoners aan Maria voor genezing van een ziekte of het slagen voor een examen.

Het was te hopen geweest dat de neerslachtigheid van mijn metgezellin met wie ik de evenementen bezocht ook geweken zou zijn en halt zou hebben gehouden als het wilde water voor de stormvloedkering. Hierop was echter voorlopig allerminst uitzicht......

Schrijver: I.Broeckx, 4 juni 2019


Geplaatst in de categorie: religie

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 467



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)