Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

een beter leven

Het leven schijnt hard te zijn.
Tja, dat zal wel.
Toch is een mens verscholen in zijn eigen leefomgeving en met zijn eigen kijk op het leven van alledag soms heel gelukkig.
Natuurlijk moet je niet teveel al het nieuws tot je door laten dringen.
Nee dat maakt dat je zieltje bont en blauw wordt.
Gewoon leven in je eigen wereld, één die jezelf hebt gecreëerd.
Genieten van alle leuke onverwachte dingen.
Geloven in het goede van de mens.
Er zijn er zoveel die wachten, zoveel die genieten van jouw lach, van jouw optimisme.
Het leven is dan niet hard, maar teer.
Kwetsbaar, dat wel, maar ook heel vrolijk.
Gewoon weigeren te geloven dat er achterlijken rondlopen die kindertjes pijn doen.
Vergeten dat er godsdienstfanaten zijn.
Tegen de buurvrouw lachen, ook al vind je haar wel wat ongenuanceerd en krengerig.
Beseffen, dat je zo boft met je huurwoninkje, maar ook met je koopwoninkje als je dat hebt.
Boffen en genieten van de aankoop van een mooie tweedehands fiets.
Je te hoge cholesterolgehalte vergeten en een heerlijk chocoladetaartje opeten met je vriendin.
Je yuppie kind ineens bekijken als een kind dat blij is, als hij een passend tafelkleed kan krijgen voor zijn nieuwe buitenmaatse tafel.
Beseffen dat je het leven goed leidt.
Dat je een paar prachtige belastingbetalers hebt voortgebracht.

Is het leven dan hard?
Ik denk het toch van niet.
Ach, het leven gaat niet altijd over rozen.
Een mens heeft te maken met ziekte en dood, met scheiden en verhuizen en
ga maar zo door.
Dan ineens, omdat je werkt aan jezelf, ouder wordt en milder, zie je de dingen veranderen.
Het gaat steeds beter en ook steeds beter weet een mens hoe hij met de dagelijkse beslommeringen moet omgaan.
In elk geval erg nuchter en met mildheid jegens een ander.
Alles is te overwinnen, maar je hebt er wel goede moed en een goede vriend of vriendin bij nodig.
Het leven is zo slecht nog niet.

Schrijver: Eva Mensch, 3 maart 2007


Geplaatst in de categorie: wereld

3.1 met 12 stemmen 1.472



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)