Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De tekenles

De tekenles zal plaatsvinden in een atelier dat ik van eerdere gelegenheden ken en dat op welhaast wanordelijke wijze is volgestouwd met allerhande materialen; potten met verf, tekenpapier, penselen, voorwerpen om na te tekenen en wat dies meer zij en dat uitzicht biedt op een binnenplaats waar vervuilde ramen met vervuilde gordijnen die een merkwaardige indruk maken zich aftekenen; het schijnt daar eveneens het domicilie te zijn van excentrieke, buitenissige kunstenaars, wiens handel en wandel vanzelfsprekend onduidelijk en onbekend blijven voor de argeloze toeschouwer, die het geheel van buitenaf beziet.
Uit de parafernalia die staan opgesteld in een hoge stellage, zoals smaragdgroene, doorschijnende glazen vazen, sommige kaarsrecht en slank, andere met bolle welvingen en rondingen, kies ik een bescheiden Boeddha-beeldje, dat een beetje verstopt is achter de andere voorwerpen, om na te tekenen.
De eerste aarzelende en voorzichtige lijnen ontstaan onder mijn schetsende handen, maar de beeltenis van de, geheel in overeenstemming met zijn leer, zo
vreedzame, serene en geduldige Boeddha, vormgegeven in de grijze steen; de Boeddha met de krullerige haardos en met de armen en handen in de zo karakteristieke, meditatieve pose; die beeltenis verwordt op het aanvankelijk krijtwitte papier tot mijn spijt onder mijn schetsende handen tot een verwilderd monster met uitpuilende ogen en tot een gedrocht met volkomen disharmonische proporties, kortom tot een monsterlijke gestalte.
De docente tracht nog tevergeefs met corrigerende lijnen het profiel van de profeet te herstellen.
Noodzakelijkerwijs veroordeeld tot het laagste niveau van een "kunstzinnigheid" die niet meer bestaat of geen bestaansrecht meer heeft, stap ik over op een vaas, niet die met de bollingen en welvingen, maar de slanke, rechte, maar zelfs aan deze kan ik geen adequate uitbeelding verschaffen.

Terwijl ik mijn vergeefse pogingen ondernam babbelden de overige aanwezige dames druk over hun talrijke maar mijns inziens fictieve Facebook-vrienden.
Een van hen werkte aan de hand van een kleurenfoto aan een uitbeelding van een gigantische bruin-met-witte paddenstoel; een zwam, die kennelijk welhaast een atoomexplosie diende te verbeelden.....

Schrijver: I. Broeckx, 19 september 2012


Geplaatst in de categorie: hobby

3.0 met 3 stemmen 1.351



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)