Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Na de sloop/Triomfen van de slopershamer/Geen verloedering maar Talent

Lange tijd was er een mengelmoes van verkrotte panden, een merkwaardig samenraapsel, een aaneenschakeling van bouwsels die daar "hun tijd stonden uit te dienen" tot het tijdstip van hun sloop onherroepelijk aan zou breken te bewonderen dan wel te verafschuwen aan de Spoorlaan in Tilburg, tegenover de monumentale, hoog oprijzende gebouwen van bruine baksteen van Uitgeverij Zwijsen, met daaronder, op de begane grond, het kantoor van het "Brabants Dagblad" (waar, als je er binnen keek, altijd de reuring was van de levendige en hectische journalistieke activiteiten, die daar bedreven werden) en daarnaast een appartementencomplex met ramen als van de cellen van een klooster en wat lager aan de gevel de overdreven en eufemistische tekst "Beleef Reizen" boven het kantoor van een reisbureau (alsof een vakantie, bijvoorbeeld in een ver land, met alle primitiviteit die daarmee gepaard gaat, altijd een ultiem genoegen is en niet de kwelling waarvoor ik haar vaak aanzie).
Het genoemde "traject" van verloederde bouwsels bestond uit de moloch van een meubelzaak met tweedehands meubelen, uit een merkwaardig studentenhuis met uiterst mistroostig balkon, uit een "belpaleis" waar allochtonen, bezeten van heimwee, hun laatste contanten kennelijk verspilden en een sanitairzaak waar je nog altijd een bad, bidet of toilet kon aanschaffen.
De Tilburgse Spoorzone krijgt een geheel nieuw aanzien, een complete herinrichting en frequent als mijn bus het genoemde traject passeerde, was ik getuige van de verdere "aftakeling", van het ultieme demasqué van de toch al nooit florissante en nu gaandeweg volledig gesloopte bebouwing aan dit gedeelte van de laan, tot het tijdstip aanbrak dat stoere, sterke, masculiene bouwvakkers met rode, blauwe of witte helmen op af en aan liepen op de nu ontstane bouwplaats waar, volgens de opgetogen tekst op een billboard het
"Talent Square" gaat verrijzen. De vraag is of hier alleen woonruimte zal ontstaan voor "Talent".....
Geen verloedering meer, geen verkrotting, maar Talent, het Talent van een aanstormende generatie, van een frisse, energieke, optimistische en euforische jeugd; de bomen kunnen kennelijk niet hoog genoeg de hemel in groeien....!

Schrijver: I. Broeckx, 24 september 2012


Geplaatst in de categorie: overig

2.0 met 1 stemmen 152



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)