start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (138)
adel (13)
afscheid (116)
algemeen (330)
bedankt (25)
biologie (13)
dieren (241)
discriminatie (38)
drank (48)
economie (23)
eenzaamheid (179)
emoties (169)
erotiek (68)
ex-liefde (64)
familie (113)
feest (41)
film (3)
filosofie (146)
fotografie (6)
geboorte (23)
geld (33)
geschiedenis (30)
geweld (46)
haiku (5)
heelal (38)
hobby (32)
humor (385)
huwelijk (40)
idool (42)
individu (62)
internet (29)
jaargetijden (53)
kerstmis (79)
kinderen (174)
koningshuis (22)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (257)
literatuur (352)
maatschappij (158)
mannen (34)
milieu (14)
misdaad (119)
moederdag (11)
moraal (99)
muziek (41)
natuur (96)
oorlog (108)
ouderen (18)
ouders (36)
overig (129)
overlijden (79)
partner (55)
pesten (29)
planten (13)
politiek (50)
psychologie (114)
rampen (55)
reizen (132)
religie (143)
schilderkunst (20)
school (63)
sinterklaas (17)
sms (6)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (43)
tijd (55)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (83)
valentijn (4)
verdriet (87)
verhuizen (13)
verjaardag (17)
verkeer (46)
voedsel (45)
vriendschap (84)
vrijheid (59)
vrouwen (87)
welzijn (54)
wereld (35)
werk (96)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (87)
ziekte (153)

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 6449):

Timing in natura

Succes in het leven hangt samen met goede timing. Lang geleden hield de succesvolle directeur van de Tomadofabriek leerzame lezingen. Zijn gehoor bestond uit allerlei managers, die wel eens wilden weten hoe je een succesvol zakenman wordt. Nou, dat legde hij fijntjes uit.

Het grappige is, dat ik jaren later zijn zoon ontmoette, die iets deed met communicatietraining in het bedrijfsleven. Hij vertelde mij dat zijn vader zijn succes verklaarde zoals dat hem dat per lezing uitkwam: verschillend. Ondertussen maakte zijn gehoor - hongerig naar succes - ijverig aantekeningen.

In werkelijkheid (volgens de zoon) stak het zo in elkaar: vlak na de oorlog had iedereen behoefte aan pannen en er was welgeteld één fabriekje (Tomado) in het land, dat bedrijfsklaar was en direct kon produceren en leveren. Door zo'n onbedoelde, succesvolle timing waar je helemaal geen invloed op hebt, kan je miljonair worden. Tijd en locatie… Die dienen wel eventjes aan jouw kant te staan.

Mijn timing is beroerd… Dat is altijd al zo geweest. Het ergste voorbeeld? Ik had – krap 20 jaar oud – een mooi wijf aan de haak kunnen slaan, maar ik moest zo nodig met een paar maten eerst een zwerftocht door Europa maken. Ik had nog veel jaren tegoed om mijn slag te slaan. Echter, toen wij na een paar maanden terug kwamen waren alle lekkere wijven op en in ieder geval ík... heb mij daarna levenslang moeten behelpen met een chagrijnige takkenbos.

Zelfs met doodgaan stuntel ik. Als ik een paar jaar geleden was overleden was dat economisch gezien gunstig geweest. Ga ik nu de pijp uit dan is de kans groot dat ik alsnog schulden achterlaat, die ik juist heb willen vermijden. Zelfs het stervensmoment kent een belabberde timing: jaren geleden namelijk heb ik bij de uitvaartclub Yarden een overlijdensverzekering genomen. In de vorm van "in natura". Met andere woorden: mijn nabestaanden, althans degenen die mij ter aarde willen bestellen, krijgen geen geld om de begrafenis te regelen. Maar ze krijgen ook geen rekening. De begrafenis, die eigenlijk al door mij vooruit betaald is, wordt door Yarden georganiseerd inclusief de toeters en bellen, die erbij horen.

Wel, onlangs kwam in het nieuws dat ze zo goed als failliet zijn. Een oplossing zou zijn de torenhoge directiesalarissen terug te schroeven, maar het is natuurlijk veel leuker om de polishouders te verrassen op de volgende wijze:

Iedereen met zo’n naturapolis zou oorspronkelijk een zorgeloos afscheid krijgen. Uit mijn hoofd: een wasbeurt voor het stoffelijk overschot, een leuke kist, gezellige bloemen, één volgauto, een paar dragers, teraardebestelling of crematie, rouwbrieven, bijbehorende enveloppen en postzegels, een rouwadvertentie in een plaatselijke krant en natuurlijk de onvermijdelijke catering met een plak cake en een kop koffie. Dus alles wat er komt kijken op een begrafenis. Ik ben vast nog wel wat vergeten. Die pokkemuziek of zo… Het droevige nieuws is, dat Yarden die afspraak niet na kan komen. De centjes zijn op. Een gedeelte uit dat "all in"-pakket moet de verzekerde zelf organiseren. Ik had deze polis juist om dat niet te hoeven doen. Ik formuleer wat ongelukkig want uiteraard kan ik dan geen poot meer uitsteken, maar ik bedoel, dat ik niemand na mijn dood ermee wilde belasten.

Ofschoon niet helderziende heb ik - nog onbekend met de ontstane perikelen bij Yarden - al geruime tijd van tevoren mijn zeer bescheiden wensen vastgelegd. Het best te omschrijven als "uitvaart voor een prikje". Het kwam neer op crematie (goedkoper dan begraven), geen volgauto's, geen bloemen, geen rouwadvertentie, geen rouwbrieven (de postzegels zijn een bonus voor de kennis die mijn crematie begeleidt) en vooral geen genodigden. Lekker rustig! Dus de koffie en de droge plakken cake kunnen ook geschrapt worden. De koffiejuffrouwen kunnen sowieso thuis blijven. Ook nu zal ik wel weer wat vergeten hebben, maar het komt erop neer dat dit "cashen" is voor Yarden. Nog een paar van dit soort klanten en hun crisis is voorbij.

Wat heeft dit nou met timing te maken? Wel, het lijkt macaber maar dit is nou typisch een voorbeeld dat niet zou hebben gespeeld als ik een paar jaar geleden was doodgegaan. Nu wil het geval, dat ik kennelijk nog een tijdje voort mag bestaan, maar de unieke kans om kosteloos te worden begraven is voorbij. Een gemiste kans…

Nu ik erover nadenk… Het kan nog iets soberder met het zogenaamde Yarden doe-het-zelf-pakket. Dat houdt het volgende in: je krijgt een bouwpakket van IKEA. Daarin zes planken met een handleiding in alle talen van de wereld behalve Nederlands hoe je deze met bijgeleverde schroefjes en pluggen in elkaar moet zetten. Gegarandeerd houd je na de klus een of ander onderdeel over waarvan niemand begrijpt waar het in of op moet. Maar als de bewoner van die kist zich gedeisd houdt blijft de boel wel aan elkaar hangen. In het pakket zit voorts een jerrycan met licht ontvlambare brandstof. Voorts een zak houtskool, briketten, lucifers en een bundeltje aanmaakhoutjes. Als je denkt daar niet mee uit te komen, dan zit er in het verrassingspakket ook nog een waardebon ter waarde van € 0,46. Alleen te besteden bij de Action.

Daarvoor kun je een doos verse aanmaakblokjes aanschaffen.

Schrijver: harrem, 03-08-2019




balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: overlijden

Deze inzending is 33 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)