Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bianca Boer: Hoe je naar me keek

Hoe je naar me keek
Als je bovenop me lag
Hoe geweldig ik je vond
Hoe sterk
Hoe je me vertelde
Wat ik voelde
Hoe ik mijn best deed
Dat je me aaide
En toen ik jou
Daar
Dat het mijn schuld was
Dat je me lief vond
Niet bang zijn
Hoe je naar me keek
Je ogen heel dicht bij
In jezelf gekeerd
Hoe je bewoog vanuit je heupen
Hoe je toch niet zag
Dat ik schrok
Tot ik alleen nog maar
Naar de muur keek
Terwijl jij mistig werd
Grommend zuchtte
Dat je van me hield
Klootzak!


Bianca Boer is geboren in 1976 te Bedum, het dorp waar Arjen Robben geboren is, trouwens ikzelf ook.
Als kind verbleef ze op het Groningse platteland. Hoogstwaarschijnlijk haalde ze patat bij dezelfde zaak. Vermoedelijk is ze in een gereformeerd grootgebracht. Papen zijn daar nauwelijks.

Van 1988 tot 1994 ging ze naar het VWO te Groningen, per fiets of bus. Van 1994 tot 1999 ging ze naar de Kunstacademie, Academie Minerva te Groningen. Als afstudeerrichting deed ze grafisch ontwerpen. Haar project ging over de busreis van en naar de academie. Trouwens, wat een bijzonder onderwerp om op af te studeren. Ze zat in die tijd ook nog vier maanden op een Kunstacademie in Berlijn. Van 2001 tot 2006 zat ze op de Schrijversvakschool 't Colofon te Amsterdam.
Ze was redacteur van het Nieuwsblad van het Noorden.

In 2008 verscheen haar debuutboek 'Troost en de geur van koffie', een verhalenbundel. Het werd genomineerd voor Het beste Rotterdamse boek 2007 en ze won er de Selexyz Debuutprijs 2008 mee.
Ook won ze de Nieuw Proza Prijs 2004. Ze schreef over een fictief dorp Stittum, dat natuurlijk Bedum is.
Ook schreef ze over een koor in een kerk, dat geen spat veranderde in de loop der jaren. Akelig bizar.

Ze woont met haar vriend en hun dochter Rebecca (geboren in 2010) in Rotterdam-Noord. Tijdens haar zwangerschap herlas ze vele literaire boeken. Haar lievelingsboek is 'Terwijl ik al heenging' van William Faulkner.
Ze gaf een workshop schrijven en herschrijven en een workshop Pop meets poetry. Ook gaf ze poëzieworkshops op enkele middelbare scholen. Vanaf 2004 is ze schrijflerares bij de SKVR Schrijversschool te Rotterdam. Ze geeft les aan mensen van 4 tot 80 jaar. Zelfs boven op een berg in Spanje. Ze trad op in Oostvoorne, Antwerpen en natuurlijk Rotterdam, bijvoorbeeld in galerie De Speyksessies.

Ze publiceerde o.a. in De Gids, Tirade en Passionate.

In 2010 verscheen haar eerste dichtbundel 'Vliegen en andere vogels' bij uitgeverij L.J. Veen. Ze trad op bij Poetry International. Haar stem klinkt jeugdig, helder en ronduit keurig zonder een spoor van een Gronings accent.
Haar tweede dichtbundel 'De blauwe man' verschijnt in juni 2012.

'Licht ontvlambaar ga ik op je zitten, hoofd boven water op likkende tongen voel ik je diep achter mijn navel. Ik ben nooit meer dan mij, hoe dicht je er ook naast zit, het is dubbel, dit moment ben jij ook, ook al blijf ik alleen achter'

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 3 stemmen 246



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)