nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (93)
adel (1)
afscheid (3)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (16)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (9)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (970)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (6)
kerstmis (8)
kinderen (19)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (70)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (17)
moraal (18)
muziek (412)
natuur (19)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (43)
psychologie (46)
rampen (5)
reizen (13)
religie (118)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 1855):

Once upon a time op de Hofvijver

Filmmuziek heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Want wat zou een film zijn zonder muziek? Eerst waren er de stomme films, maar in 1927 deed de geluidsfilm zijn intrede; zonder muziek ontbrak er iets. De klanken gaven de film een extra dimensie en emotie.

Er zijn door de jaren heen pareltjes van filmmuziek voortgebracht en echte klassiekers uit voortgekomen.
Wie herinnert zich de muziek niet van Ennio Morricone uit de film Once upon a time in the West? Bij het horen van de mondharmonica voel je als het ware de zinderende hitte in de woestijn en onderga je de spanning des te heviger. Ook in de ouderwetse Hitchcock-films is de suspense voelbaar bij bepaalde muziek.

Het is aan de Britse dirigent Rumon Gamba van het Residentieorkest te danken dat hij op het Festival Classique twee concerten aan filmmuziek wijdde: het concert At the movies. Dit festival wordt ieder jaar in Den Haag in de zomer gehouden en georganiseerd door de Avro. De hoogtepunten vinden plaats op de Hofvijver met bijzondere concerten. Ik zag op zaterdagavond 22 juni al een televisieregistratie van zo’n Hofvijverconcert, waarin klassieke muziek, ballet, theater en acrobatiek de hoofdrol speelden.

De dag erna bezocht ik met mijn partner Den Haag en belandde al snel op het Plein, waar de Avro haar tenten had opgesteld. Ondanks dat het een regenachtige en winderige dag was, brak toch even de zon door en konden we op het beroemde Plein in de residentie op een terrasje neerstrijken. Het was er al een drukte van belang, menigeen had een plekje weten te veroveren en zat met een hapje en drankje. Onderwijl observeerden wij de walsende paren, die begeleid door een strijkorkestje over het Plein zwierden.
We begaven ons naar de Hofvijver, waar de regeringsgebouwen weerspiegelden in het water, waarin grote witte ballons ronddobberden. De fonteinen spoten het water in grote bogen en een diffuus strijklicht bescheen de locatie.

We namen plaats onder de luifel, die gevaarlijk heen en weer zwiepte in de wind en de pijlers deed wankelen; we waren bang dat dit tentdoek onder een hevige windvlaag zou bezwijken.
Een aantal mensen zat al met een beker popcorn in de hand, klaar voor de filmmuziek.
Het orkest op het overkapte podium zette direct in met de opzwepende klanken van het thema uit de film 633 Squadron van Ron Goodwin.

Victoria Koblenko, de bekende actrice uit Goede Tijden Slechte Tijden, presenteerde het geheel en vroeg uitleg aan Rumon Gamba, die tijdens dit Festival Classique debuteerde bij het Residentieorkest, nadat hij bij verschillende orkesten in Europa naam en faam had verworven. Waarom had hij precies gekozen voor deze klassiekers uit de muziekgeschiedenis van de Britse film? Zijn antwoord was: “Vroeger keken wij als kind op zondag na het eten altijd films en was ik geïntrigeerd door deze muziek.”

Het concert werd vervolgd met melodieën van filmcomponist William Wolton, onder andere “Touch her soft lips and part” uit Henri V, gehoord op de bruiloft van het Britse koningspaar William en Kate. De film, die velen tot de verbeelding zal spreken en tevens het romantische thema van Mozart eruit, was Out of Africa uit 1985 met Meryl Streep en Robert Redford. Deze mocht beslist niet ontbreken en al luisterend zag je het Afrikaanse landschap op je netvlies en de wilde dieren heen en weer lopen.

Het orkest ging weer verder met een drietal stukken uit oorlogsfilms met onder andere het thema uit de met 6 Oscars bekroonde The Bridge over the River Kwai uit 1957 van regisseur David Lean, waarin de Britse soldaten al fluitend marcheerden om de moed erin te houden. Al kon je de fluitjes van de soldaten tijdens deze uitvoering niet horen, je voelde de spirit van de mannen, die nodig was om deze klus tijdens de verschrikkingen in oorlogstijd te klaren.

Lenette van Dongen viel de eer te beurt om de wals uit de film Murder on the Oriënt Express, de geruchtmakende film uit 1947 met de legendarische Ingrid Bergman in één van de hoofdrollen, te dirigeren. Zo kon Lenette haar prijs verzilveren, die ze gewonnen had tijdens het populaire Avro programma Maestro, waarbij zij als beste uit de bus kwam. Iedereen kon zien dat Lenette niet alleen een talentvolle cabaretière, danseres en zangeres is, maar ook nog heel goed kan dirigeren. Zoiets is niet iedereen gegeven en het orkest speelt echt niet zonder een dirigent; je moet gedegen kennis van zaken hebben, wil je zoiets kunnen, zagen de mensen in het programma. Sommigen brachten er dan ook niks terecht en lieten het orkest hele uitvoeringen verkrachtten, maar Lenette was er zeer bedreven in: “Ik wist niet dat ik het in me had; ik wil er graag een element van in mijn volgende cabaretprogramma verwerken en wie weet, ga ik er nog in door.”

Met verve dirigeerde ze de wals en deinde al dirigerend mee op de klanken. Ik walste in gedachten mee.
Natuurlijk kwam de muziek uit de James Bondfilms ook aan de beurt. Er was gekozen voor de thema’s uit From Russia with love en Goldfinger, beide gecomponeerd door John Barry. Uit een James Bondfilm ontstaat altijd wel een hit. Meestal wordt de muziek dan met elektronische effecten gebracht, maar dit keer was het een uitgelezen gelegenheid om te horen hoe een groot orkest zoiets speelde. Het was echt uniek om te horen. Trouwens, het residentieorkest speelde alle melodieën met bevlogenheid, bracht de scènes uit de films tot leven en haalde de beelden als vanouds weer voor de geest. Je zag de film als het ware opnieuw.
Ondanks dat het een openluchtconcert was, verwaaiden de klanken niet en was de akoestiek verrassend goed te noemen. Aan het eind van dit concert brak de zon door en voelde ik hem branden op mijn gezicht. Zo waren de weergoden ons even gunstig gezind. Ik genoot dubbel van de mooie toegift: een stuk van Elgar.

Ik hoop dat dit orkest nog vaak dit fameuze Festival Classique op de Hofvijver mag omlijsten.

schrijver

Schrijver: Manja Herstel, 12-07-2013

manja.myforumatonline.nl


Geplaatst in de categorie: muziek

Deze inzending is 138 keer bekeken

4/5 sterren met 2 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Petra Hermans
Datum:13-07-2013
Emailadres:worldpoet546atlive.nl
Bericht:Een film is een film.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl