nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1004)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2694):

Als een nar schetste je de Franse ondeugden

(voor Sulpice Guillaume Chevalier (1804 - 1866))

Je bent geboren op 13 januari 1804 in Parijs. Je pseudoniem was Paul Gavarni. Je vader Sulpice Chevalier stamde af van kuipers uit de Bourgogne. Je moeder Marie-Monique Thiémet was 25 jaar jonger dan je vader. Je werkte eerst in een machinefabriek om een werktuigkundige te worden, wat niet gebeurde. Je maakte landmeetkundige tekeningen en vanaf 1824 kreeg je les van de lithograaf Jean Adam, waardoor je kunstenaar wilde worden. In 1825 maakte je een album met litho's voor Blaisot, getiteld 'Récréations diabolicofantasmoriques', waarvan het laatste exemplaar zich in de Bibliothèque Nationale in Parijs bevindt. Je ging naar Tarbes en je verbleef in de Pyreneeën.

In 1828 ging je naar Parijs terug en zwierf je door de stad om nieuwe indrukken op te doen. Je werd in de menigte herboren en de uitgever Susse vroeg je om twee litho's voor hem te maken. Je gebruikte voorgoed je pseudoniem Paul Gavarni, naar de Cirque de Gavarnie, waar je was geweest. Je schreef 'Ik zoek de waarheid. Alles moet naar de werkelijkheid worden weergegeven.'. Honoré de Balzac schreef 'Het geheim van Gavarni is de werkelijkheid. Hij heeft het leven op heterdaad betrapt.'. Je eerste tekeningen verschenen in het tijdschrift 'Journal des modes' en daarna kreeg je contracten bij o.a. 'Le Charivari', 'Le Figaro', 'Caricature' en 'Les Gens du monde'. Het meeste van je beste werk verscheen in 'Le Charivari'. Je schreef zelf de gevatte onderschriften bij je volop humoristische litho's.

Je had een opmerkelijk scherpzinnige tekenstijl en je wist de mensen vlijmscherp te karikaturiseren. Je portretteerde de meest opvallende kenmerken, zwakheden en ondeugden van de verschillende klassen van de Franse samenleving. Je bestudeerde de Parijse manieren en in het bijzonder die van de jeugd. Parijs inspireerde je tot je grootste scheppingen. Je was een algemeen bekende beroemdheid. Je illustreerde de romans van Honoré de Balzac, het boek 'Le Juif errant' van Eugène Sue en de Franse vertaling van Ernst T.A. Hoffman's verhalen. Voorts ging je over tot het uitbeelden van de grootste aspecten van het gezinsleven en van de mensheid in het algemeen, wat dezelfde ironische kracht bezat en werd aangevuld met een nog dieper inzicht in de menselijke natuur.

Je kocht een huis in Auteuil en de notaris vroeg vol ontzag 'Bent u nu de beroemde Gavarni?'. In 1834 verscheen 'Etudes d' Enfants' en in 1835 'Les Etudiants en Clichy', gewijd aan de tijd dat je wegens schulden in de gevangenis van Clichy zat. Je werk 'L'Argent' ging ook over die periode. In december 1844 trouwde je met Mademoiselle de Bonabry. In 1846 werd jullie zoon Pierre geboren en later jullie zoon Jean. In 1847 ging je vanwege huwelijksproblemen naar Londen, waar je tot 1851 bleef. Je werkte er als illustrator voor 'L'Illustration' en 'The Illustrated London News'. Je maakte realistische litho's, tekeningen en aquarellen. Je had medelijden met de vele armen in Londen. Tot 1858 maakte je schitterende litho's, maar met een wrange kijk op het leven. Je laatste werk was 'D' après nature'. Je trok jezelf terug uit het openbare leven om jezelf geheel aan wiskundige studies te wijden.

In 1865 tekende Pierre je vermoeide, verbitterde, ingekeerde gelaat. Pierre werd kunstschilder. Een paar maanden voor je overlijden overleed je jongste zoon Jean. Op 24 november 1866 overleed je in een treurig huisje op 29 rue Chardon Lagache 75016 nabij Auteuil. Je werd 62 jaar. Je bent begraven op de begraafplaats van Auteuil. Midden op Place Saint-Georges in Parijs staat een borstbeeld van jou, omdat je van 1837 tot 1846 in die omgeving woonde.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28-06-2016


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 27 keer bekeken

4/5 sterren met 4 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl