Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Wijlen de sociale rechtsstaat

Op zijn tiende werd hij aangereden door een auto. Gevolg: onherstelbare hersenschade. Vanaf zijn achttiende belandde hij in de AWBZ. Dankzij vasthoudend procederen ontving hij 3 ton smartengeld. Nu komt Rutte II langs. Gevolg: zijn eigen bijdrage stijgt van 900 naar 1800 euro. Reden: de 3 ton op zijn rekening. Rutte II beschouwt deze gehandicapte jongen als vermogend.

De tonnen bonus die bobo’s van de SNS bank toucheerden kunnen zogenaamd niet worden teruggevorderd. Asscher en Samsom roepen ach en wee dat er niet aan te tornen valt. Hoe lang speelt de kwestie van ongepaste bonussen nu al? Zeker 10 jaren. En al die tijd hebben de heren en dames uit de Haagse politiek er geen list tegen kunnen bedenken? Een noodwetje maken, kamerdebat en klaar is kees - de bonusbankbobo’s kunnen worden gestript.

Maar nee, Asscher, Rutte en Samsom staan machteloos. Je zou bijna medelijden met ze krijgen.

Maar dat heb ik niet. Wel met de bijstandsmoeders die om in aanmerking te blijven komen voor hun noodzakelijke bijstand zich suf solliciteren maar overal worden afgewezen hoewel ze dolgraag een parttime baan zouden hebben om eindelijk meer geld te hebben voor hun gezin zodat ze er ook bijhoren. Dankzij Rutte II is hun netto besteedbaar inkomen per 1 januari met 5 procent gedaald.

‘Ach,’ zeggen de haves, de neoliberalen die het voor het zeggen hebben, de tweeverdieners met drie auto’s voor de deur, ‘ach, ’t is crisis, we moeten allemaal inleveren. Mijn broer moet zelfs 6 % inleveren.’
‘Ja, ho effe,’ zeg ik dan. ‘Lasten eerlijk delen? 5% van 5000 = 250. Vervelend maar geen ramp. 5% van 1200 = 60 maar een regelrechte crisis als je alleenstaand bent en een gezin hebt te onderhouden.’

Met de geboorte van Rutte II lijkt de sociale rechtsstaat ten grave gedragen.

Ik kijk verder naar het tv programma over de gehandicapte jongen. ‘Nee,’ zegt-ie, ‘dat smartengeld is geen vermogen. Daar leef ik van omdat ik niet kan werken.’ Zijn begeleider wil niet ingaan op de vraag van de interviewer wat hij van de verhoging van de eigen bijdrage vindt.
‘Ik vind er wel iets van,’ zegt hij, ‘maar dat kan ik niet zeggen voor de tv.’


Zie ook: http://www.gmboekentekst.nl

Schrijver: George Knottnerus, 8 februari 2013


Geplaatst in de categorie: woede

4.4 met 65 stemmen 1.484



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Bas van stapelberg
Datum:
8 februari 2013
Ja het is oneerlijk absoluut. Maar zolang we blijven stemmen op de grote politieke vier zal het alleen maar slechter gaan. Want wie kan mij verklaren waar de VVD 42 zetels vandaan haalt. Iedereen weet toch dat beleid van de VVD alleen maar interessant is voor mensen met een inkomen van meer dan een ton per jaar.
Naam:
Ad
Datum:
8 februari 2013
helemaal eens. rutte spreekt over mismanagement als het over de sns gaat. hoe zouden we zijn management dan moeten noemen? hoe betitel je regeren bij de gratie van de pvv dan? in ieder geval was het 1,5 jaar niks doen, terwijl er gehandeld moest worden
Naam:
Irmlinda de Vries
Datum:
8 februari 2013
Email:
irmart140xs4all.nl
George ik ben het roerend met je eens. Nederland in het bijzonder en Europa in het geheel worden zo in de uitverkoop gedaan en de rijken maar lachen...
Om doodziek van te worden!
Naam:
Ad
Datum:
8 februari 2013
Erg goed stuk, en dan niet te vergeten de voedselbank veroordeelden zoals ik het dan maar oneerbiedig noem!

Het is een schande wat er gebeurt in Nederland.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)