nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (474)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (64)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (13)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (302)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (61)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2541):

ANWB van de ziel

Bij terugkeer van ons bezoekje aan het strand bleek de Volvo 'en panne'. De startmotor deed zijn best maar het gaspedaal leek een nutteloos stuk metaal voor de rechtervoet. En ineens slaat er een heel klein paniekje om je hart: Heb ik wel Europa-dekking? In zo'n geval bel je niemand anders dan de ANWB. Die ouwe trouwe organisatie die ze in Frankrijk niet hebben. Geduldige medewerkers delen je smart, stellen je gerust, zoeken je verzekering erbij, regelen een sleepdienst, maken een grapje, leggen uit wat de vervolgstappen zijn, zeggen haarfijn waar je recht op hebt en maken een dossier aan zodat alle andere ANWB-medewerkers weten wat er aan de hand is. Achter de schermen wordt er blijkbaar keihard gewerkt want via SMS en telefoon worden we op de hoogte gehouden van alle feiten zoals waar de garage zich bevindt, wanneer de brandstofpomp arriveert, wanneer we de auto kunnen ophalen en of er nog iets niet duidelijk is. Totale ontzorging door vakkundige mensen met oog voor detail. En je hoeft alles maar een keer uit te leggen. Bij de ANWB ben je een mens en geen nummer.

Gezinnen in een thuissituatie hebben ook wel eens pech. De motor hapert, er is een onderdeel kwijt geraakt, iemand gaf een ruk aan het stuur, er is geen brandstof meer of men is totaal van de weg af geraakt. En wie moet je dan bellen?
Is het de huisarts die het gezin het beste kent? Is het de gemeente die de GGD aanstuurt? Of stuurt de provincie de GGD aan? Of bel je beter met een onderdeel binnen de GGD zoals een maatschappelijk werker, de verslavingszorg, thuiszorg, de JGZ of krijg je dan eerst te maken met een indicatie-instelling? Een haperend gezin zou gebaat zijn bij een ANWB voor de ziel. We hebben het allemaal wel eens moeilijk en waarom zou een auto betere zorg moeten krijgen dan een gezin? ANWB, sla je vleugels uit en richt je op een nieuw segment; het gezin met de kapotte motor. Zodat het, net als ons gezin hier in Frankrijk, binnen anderhalve dag weer verder kan.

schrijver

Schrijver: Marcel Harmsen, 23-10-2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 112 keer bekeken

5/5 sterren met 4 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:Ton Hettema
Datum:29-10-2015
Bericht:Marcel, mn beste, dat is een verrekt mooie sprong die je daar maakt. Zo zouden organisatoren van de zorginstellingen dienen te denken. En de hotemetoten van de regering. Als de betrokkenheid met het welzijn van Nederlanders voor hen een even grote prioriteit had als die van de ANWB voor auto's (en dus de mensen die anders gedupeerd zouden zijn), dan zou de hele 'zorg' sector er compleet anders uitzien: transparant, daadkrachtig, oplossingsgericht, alert reagerend, goed gecoördineerd, urgent, capabel, en preventief. Wanneer zullen we dat gaan zien gebeuren. Ooit hoop ik. Goed artikel, met dank.



Naam:An Terlouw
Datum:23-10-2015
Bericht:Marcel, jammer dat er slechts 1x gestemd mag worden. Een prachtige column niet alleen omdat de ANWB inderdaad een prima bedrijf is, maar je er een schitterend vervolg op maakt van: hoe het met de mens ook zou moeten. HEEL graag gelezen en volgens mij moet deze column op de voorpagina van de meest gelezen krant komen.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl