Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

In het Engels klinkt het gemoedelijker

Ontspannen ga ik op het verwarmde terras zitten. Een passerende vrouw roept tegen een andere vrouw: 'ik ga even shoppen!'
Shoppen! Niet winkelen! Net zoals er ook geen uitverkoop meer is maar sale. Zal wel komen omdat dat minder armoedig klinkt, denk ik.

Dan pak ik de menukaart van het tafeltje. Aandachtig bekijk ik de kaart: “Probeer nu ook ons wildmenu” met daaronder een opsomming van het gebodene: 'steak of the zebra,' 'ostrich cutlet,' 'deer loin.'

Aan het tafeltje naast mij zit een man. Ook hij bestudeert de menukaart aandachtig. En met een frons op zijn gezicht.
Ineens staat de ober naast hem: 'Had meneer al een keuze gemaakt?’
‘Dat heeft meneer bijna,' zegt de man. 'Waarom is alles in het Engels? Waarom steak of Zebra? En waarom niet biefstuk van de Zebra? En waarom niet Struisvogel kotelet?
Ober kijkt hem verbijsterd aan. Alsof de klant van een andere planeet komt.

‘Oké, laat maar,' mompelt de klant. 'Doet u mij maar een broodje Dolfijn.’
Ober staart hem met afgrijzen aan. “Eh… het zal wel een grapje van meneer zijn, maar u heeft het wel over een dolfijn, meneer. Dat zijn intelligente dieren en..’
‘Zebra’s ook,’ valt hij hem in de rede. En struisvogels en herten ook. Wat u niet belet om ze op uw menu te zetten. Waarschijnlijk denkt u, als het in het Engels op de kaart staat, klinkt het veel gemoedelijker.’

Ober zwijgt en krabt eens in zijn nek. Voorzichtig kijkt hij om zich heen of de andere klanten het niet gehoord hebben.
‘Wilt u soms eerst iets drinken?’ probeert hij de zaak te redden.
‘Ja, geef mij maar een ijsthee.’
‘IJsthee?’
‘Ja, ijsthee.’
Ober begint weer te krabben en plotseling gaat er bij hem een licht op.
‘O, meneer bedoelt onze Ice Tea!!!’
‘Give the man a sigar’, mompelt de klant zuchtend.

De ober loopt weg voor de bestelling. De man zucht nog een keer.
Op straat stopt een vrachtauto voor het terras.
Op de zijkant van de auto staat in grote letters “SOUP CURRY & IceTea SPECIALIST”.
Daaronder in kleine letters: “Onze fresh Ice Tea is de perfecte give-at-away”.

De chauffeur stapt uit en laadt met een karretje een paar kratten ice-tea uit de vrachtruimte. Plotseling glijdt het karretje uit zijn handen en met veel geraas en kabaal vallen de flessen ice-tea op straat in duizenden scherven en plassen tea.
De klant ziet het ook. 'Zie je?,' zegt hij. 'In het Engels klinkt zelfs het lawaai allemaal veel gemoedelijker....'

Schrijver: van Gellekom, 12 maart 2018


Geplaatst in de categorie: taal

3.5 met 12 stemmen 219



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Mien
Datum:
13 maart 2018
Nice
Naam:
van Gellekom
Datum:
13 maart 2018
Fijn om te horen dat ook u hypocrisie van het geheel ziet, Joanan
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
13 maart 2018
Echt geestig en hoogstintelligent hoe je die klant om een 'broodje dolfijn' laat vragen. En zeer geraffineerd geniaal hoe je daarna snel voor de zebra's, struisvogels en herten op komt. Na de Brexit is het nog gemakkelijker om die Engelse taalcriminaliteit te boycotten. Back to basic, real Dutch. Zeer verhelderend, taalprofessor Van Gellekom! (-)

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)