HEMELVAARTSDAG
Hemelvaartsdag, al van oudsher een christelijke feestdag. Een dag waarop vroeger alle winkels gesloten waren. Zomaar een zondag middenin de week. Een dag waarop jaren terug in voormalig Nederlands Indië een jongetje tegen een toerist (de dichteres Lily Touwen) die naar een evenement wilde zei: ‘Terbang.’
Waarbij hij met zijn armen vliegbewegingen maakte. Waarmee hij wilde zeggen dat Jezus vliegen was; naar de hemel opgevlogen dus en het bedoelde evenement daarom niet doorging.
Ook enkele profeten uit de Bijbel zijn opgevaren ten hemel en naar het schijnt deden ook Romeinse goden het. Ook de profeet Mohammed steeg ten hemel.
Hoe anders is het anno 2018! De supermarkten zijn open en er zijn braderieën en kermissen, fietsdagen en kasteelfeesten, muziekfestivals en tal van evenementen, voor jong en oud.Natuurlijk mogen de processies niet ontbreken.
Een woord als 'opstandingslichaam' zal voor velen klinken als abracadabra en dat laatste zal dat zelf ook. Het verwijst naar toverspreuken of een term uit de gnostiek of de joodse mystiek; men weet het niet precies. Het zou ook kunnen staan voor gebrabbel of Koeterwaals; een woord dat ook niet onder iedereen bekend zal zijn. Het betekent onbegrijpelijk taalgebruik en stamt uit een Tirools dialect; het Duitse Kauerwelsch. Bredero gebruikte het in zijn tijd al.
Maar goed, terug naar de geheimzinnige Hemelvaart van Jezus Christus. Het verbaast altijd weer dat wetenschappers, uitzonderingen daargelaten, bepaalde dingen voor onmogelijk houden. Zou het niet kunnen dat de volgelingen van Jezus nog contact met hem konden maken na diens dood? Dat ze over de gave beschikten zijn nabeeld of vergeestelijkte lichaam oftewel ‘opstandingslichaam’ nog te zien?
Wat ook verwondert is het verhaal dat Maria hem na zijn dood ontmoet maar niet direct herkent. Hoe verklaar je dat? Zou Hij razendsnel geïncarneerd zijn? Er bestaan mensen die tijdens hun leven al een paar maal zijn geïncarneerd vernam ik uit betrouwbare bron, maar
zij herkent Hem aan zijn wonden, niet aan zijn uiterlijk. Ze denkt dat ze de tuinman voor zich heeft. Het blijft intrigeren.
Naast ons stoffelijke lichaam hebben we nog meerdere, onstoffelijke lichamen, immers alles bestaat uit razendsnel om elkaar draaiende laten we het moleculen en atomen noemen; zaken die met het blote oog niet te zien zijn.
Er zijn mensen die de lichamen van de aura oftewel de energievelden inclusief hun kleuren kunnen waarnemen. Wat sceptici een verondersteld energieveld noemen, is voor hen die een esoterische stroming aanhangen, realiteit.
Elk mens heeft zeven energetische lichamen in zijn aura. Die lichamen of lagen of velden zijn als volgt ingedeeld: de eerste drie lichamen zijn nog verbonden met deze wereld en ons bewustzijn.
Je hebt het eerste, etherische lichaam, dat zich het dichtst bij de huid bevindt, het is een zilverachtig lint dat zich naar het lichaam voegt, het tweede, het emotionele lichaam is geel van kleur en het derde, mentale, wisselend van kleur.
Het vierde is het astrale lichaam, dat een brug is naar het vijfde dat zacht roze is, het zesde heeft pastelkleuren en in het zevende lichaam zijn alle kleuren te vinden.
Na het vierde volgt dus het vijfde etherische sjabloon lichaam, dat grotendeels in een andere dimensie vertoeft en donkerblauw is en dan is er nog het zesde, universele liefdelichaam, waarmee we een spirituele liefde voor alles en iedereen kunnen ervaren, ook voor het universum. Het is bereikbaar middels meditatie. Tot slot is er het zevende, Ketherisch causale lichaam; een laag waardoor we ons één kunnen voelen met vanwaar we komen. Alle ‘lichamen’ hebben dus hun eigen kleuren. Geen wonder dat mensen die hier weet van hebben anders kijken naar Hemelvaartsdag en naar leven en dood dan ‘het gros van de mensheid’.
Opa speelde vroeger op het orgel: ‘Op een lichte wolkenwagen, wordt de Heer van d’aard gedragen, vaart Hij op naar ’s Hemels troon, vaart hij op naar ’s hemels troon. (Componist P.J. Moeton 19e eeuw). Het is een bekend lied in kerkelijke kringen. Prachtig als je zo’n tekst kunt schrijven en op muziek zetten.
Tot slot is er de traditie en het ritueel van het dauwtrappen, ook wel hemelvaren genoemd. Het zou een zuiverende werking hebben en magische krachten hebben. Van Coby Poelman-Duisterwinkel. Ter afsluiting een veelzeggend fragment uit haar gedicht Hemelvaart:
‘en Hij beloofde ook nog, zoals Ik ben gegaan, zo zal Ik ook weer komen,‘k ben hier niet ver vandaan.’
Geplaatst in de categorie: religie
Een intrigerende en veelkleurige overweging!