Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen over verkeer

Toyota

Echt heel veel nieuws was er niet over de laatste tijd, maar net als bijna een jaar geleden met het Senseo apparaat, is er weer een grote terughaalactie in gang gezet. Dit keer gaat het om een aantal modellen van personenauto’s van het merk Toyota en Lexus (is dus ook Toyota blijkt). Ging het bij de Senseo al over miljoenen apparaten, maar dan alleen in Nederland en België, met de auto’s gaat het over een wereldwijde terughaalactie. Het is bovendien een stuk ernstiger dan bij de koffie, want alleen al in de Verenigde Staten zijn er door de mankementen van de auto’s al 34 doden gevallen!
Wat is er aan de hand? Er zijn problemen geconstateerd bij de automatten en de gaspedalen. Als je de verhalen op internet moet geloven dan rijden de auto’s vanzelf weg en blokkeren de matten dat je fatsoenlijk kunt remmen. Dit is allemaal wat te ver gezocht, maar dat het imago van Toyota een deuk oploopt is wel zeker. Na dit alles is bovendien aan het licht gekomen dat de nieuwe hybride auto’s van Toyota (Prius II) slechte rempedalen hebben. Het zou een mankement zijn aan de technische verbeteringen van het ABS-systeem dat Toyota speciaal heeft ontwikkeld voor de nieuwe generatie auto’s. Volgens een eerdere “oplossing” van Toyota, moet je gewoon wat harder remmen dan je met je vorige auto gewend was. Tja. Toch moet je niet denken dat Toyota als maatschappelijk verantwoord ondernemer uit eigen beweging deze auto’s ging repareren. Nee hoor, Toyota wilde van niets weten. Pas onder dreiging van de Amerikaanse regering werd Toyota gedwongen om iets aan de problemen te doen. Als we Obama ook niet hadden, dan liep het dodental door spontane blokkering van de rem gewoon nog wat verder op. Nu de autofabrikant met de billen bloot is gegaan, komt er zo zachtjes aan steeds meer nieuws naar buiten. Zo heeft de topman onlangs gezegd (Toyoda, what’s in a name) dat het bedrijf te hard gegroeid is en dus dat er te weinig tijd is genomen om de arbeidskrachten goed op te leiden en dus dat de kwaliteit in het geding is gekomen. Vertaling: we hebben elke boerenpummel die we konden krijgen aan de lopende band gezet en verder niets verteld over zijn taken. Het nieuwste idee is nu om de auto automatisch uit te schakelen als de chauffeur de rem én het gas tegelijk in trapt. Het zal een fantastisch gezicht worden om van A naar B te rijden de komende tijd. Mijn advies: blijf rechts rijden, haal niet in en probeer de Toyota-rijder met lichtsignalen te waarschuwen!

Schrijver: Harry van der Meulen, 18 februari 2010


Geplaatst in de categorie: verkeer

1.3 met 3 stemmen 927



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)