Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen over idool

De vrouw achter Geert Jan Jansen

Naar aanleiding van de TV-Show van Ivo Niehe, die geheel gewijd was aan de kunstschilder Geert Jan Jansen, werd ik nieuwsgierig naar zijn vrouw, de kunstschilderes Ellen van Baren. Ze kwam in de uitzending maar amper in beeld. Natuurlijk is het levensverhaal van de meestervervalser van topschilderijen uiterst boeiend, maar dat lijkt mij het levensverhaal van Ellen van Baren ook.

Ellen van Baren is in 1945 in Halsteren geboren. Ze is dus een Zeeuwse van geboorte. Ze had vier broers en drie zussen. Haar gezinshuis had een grote tuin met veel bomen, dieren en bloemen. Na haar schoolopleiding ging ze een jaar naar Rome, de kunststad bij uitstek. Ze volgde een cursus kunstgeschiedenis en ze kreeg haar eerste schilderlessen. Terug in Nederland ging ze op haar achttiende naar de Kunstacademie in Arnhem. Daar ontmoette ze de medestudent Herman Brood. Herman en zij volgden het stillevens tekenen op de schilderafdeling, wat beiden maar een vervelend gedoe vonden. Herman en Ellen raakten bevriend met elkaar.

Op haar 21-ste is Ellen getrouwd met Wouter Klootwijk, een journalist en grafisch ontwerper. Ze woonden in het Noord-Hollandse dorpje Warder, waar hun zoon Lodewijk is geboren.
Op haar 22-ste raakte ze bevriend met de kunstschilder en vrouwenliefhebber Anton Heyboer. Het had maar weinig gescheeld of ze was later aan zijn harem toegevoegd. Van hem moet ze geleerd hebben, dat kunst vaak massale bedotterij is, want hij smeet in drie seconden zijn verfkwast over een groot stuk papier en dan was er volgens hem weer een kunstwerk gecreëerd.

Op haar 27-ste werd haar tweede zoon Teun geboren.
Haar tuinatelier keek uit over het Markermeer. Ze schilderde de lichtnuances op het water en mensen aan tafel.
Hoogstwaarschijnlijk is ze gescheiden van Wouter Klootwijk, want op haar 42-ste (Teun was toen 15 jaar) gaat ze samen met Geert Jan Jansen (1943, Waalre) naar Parijs en later naar Château de Chavannes, een kasteel in Linazay en een kasteel in Orléans. Geert verdiende blijkbaar volop aan zijn schilderijvervalsingen, want anders kun je niet in kastelen wonen. Ellen schilderde belangrijke gebeurtenissen uit haar leven, de grote, hoge kasteelkamers en mensen aan lange tafels met kinderen en dieren. En het platteland met grote bomen, witte koeien en wilde ganzen.

Op 6 mei 1994 wordt ze samen met Geert Jan gearresteerd in een kolossale boerderij nabij Poitiers. Geert Jan is de klos, want hij werd al jaren gezocht voor zijn vervalsingen en een Duitse rechercheur wist hem te traceren. Er werden 1600 vervalsingen gevonden, sommige hingen nog te drogen boven de open haard. Allemaal topwerk en net zo goed als van de meesters zelf. Jansen heeft bewezen dat hij alle kunstenaars inéén is, dus supergeniaal en dat is een buitengewone prestatie voor een autodidact. Hij gebruikte oude typemachines, nagemaakte stempels en perfect nagebootste handtekeningen om de 'echtheid' te bevestigen. De Franse justitie veroordeelde Geert Jan en Ellen tot een half jaar gevangenisstraf. Later stuurde de justitie een paar honderd van zijn vervalsingen naar hem terug.

Op haar 52-ste gingen Ellen en Geert naar de provincie Groningen, waar zij een serie tekeningen op blauw papier maakte. Ze had uitzicht op het Eemskanaal, waar sleepbootjes grote schepen voorttrokken.
Twee jaar later verhuisde ze naar Antwerpen. Ze woonde op de 17-de verdieping van een flatgebouw, met uitzicht over het Middelheim Park. Ze maakte er dubbelportretten, tekeningen en acryls.
In 2001 verhuisde ze naar Zaandam en had ze een expositie in De IJsselhallen in Zwolle.
Op haar 59-ste verhuisde ze naar het 13-eeuwse Kasteel Beverweerd in Werkhoven. De torenkamer is haar atelier, met uitzicht over de Kromme Rijn. Ze maakte olieverfschilderijen van mensen zonder tafels en de Linde Laya serie.

Haar schilderijen zijn zacht, kleurrijk, vrouwelijk, dromerig en etherisch. Ze schildert Oosterse schoonheden, bloemen en vogels. Een echte Van Baren kun je al vanaf 5500 euro aanschaffen.

Geert Jan maakt tegenwoordig ook eigen en origineel werk, waarmee hij vooral in China hoge ogen gooit. Zijn tijd van vervalsingen was uit geldnood voortgekomen, maar ook een forse aanklacht jegens de kunstwereld, die hoge bedragen vraagt voor beroemde namen, terwijl veel minder bekenden vaak veel beter werk leveren.
Ellen en Geert huren Kasteel Beverweerd, dat best een opknapbeurt kan gebruiken. Het hangt er vol van de perfecte vervalsingen en het meeste is te koop. Kasteelvrouwe Ellen is inmiddels zeventig jaar, dus allang geen jonge bloem meer, maar nog wel in haar frisse schilderwerk.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 maart 2015


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 2 stemmen 1.717



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)