Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen over planten

Meiklokjes laten zich zien als kleine bevallige bruidsmeisjes, die gedurende de maand mei het ontwaakte liefdesleven en de doorbrekende bloeikracht van bossen en tuinen bescheiden vergezellen.
Verfijnd gif is verborgen in deze geliefde bloempjes, die meestal worden aangeduid met de naam "lelietjes der dalen" of "lelietjes van dalen."
Vanwaar dit "dalen?"
Misschien werden ze heel vroeger vooral gezien en bewonderd op de tierige heuvelhellingen van Salland en Achterhoek.

Schrijver: Han Messie, 24 april 2016


Geplaatst in de categorie: planten

4.0 met 1 stemmen 1.817



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
25 april 2016
De giftigheid van meiklokjes valt reuze mee en is zeker niet dodelijk. De giftigheid van wolfskers daarentegen wel. Deze plant werd in geringe mate door heksen gebruikt om waanvoorstellingen en roestoestanden op te wekken. Deze Atrope belladonna stond bij mij vroeger thuis in de druppelvorm van dokter Alfred Vogel in het medicijnkastje, waar ik er geregeld meerdere druppels van nam. Wellicht is mijn heksenbestaan daar al begonnen. Groeien die lelietjes van dalen vooral in het Drentse dorp Dalen?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)