Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen

Een schrijfsite is een openbaar gebeuren.
Een ieder moet daar 'zijn of haar' inzending (met inachtneming van de daar geldende regels) kunnen plaatsen.
Punt.

Een schrijfsite is of moet 'geen theekransje' zijn met
ouwe-jongens-krentenbrood onder elkaar en met vertederende woordjes naar elkaar toe.
Dat is funest,in reacties op elkaars inzendingen.
--lieve dit of lieve dat/die ...---enz.

'Lieve die of dat' is op zich in een/zijn context niets mis mee.

Maar als "aanhef" van een reactie, dan is dat dodelijk voor een schrijfsite.
Het neerzetten van openlijke vriendenclubjes geeft geen reëel beeld.

Waardering voor een ander is altijd mooi, kritiek is ook gewoon prima: dat is wat een site ook levendig (kan) houden.
Elkaar aflebberen is funest voor een schrijfsite.

(PS: of dit nu een bewering is of een hartenkreet...zal me zo een zorg zijn, pleur hem gewoon hier nu.)

Schrijver: J.de Groot, 22 mei 2016


Geplaatst in de categorie: algemeen

2.4 met 23 stemmen 382



Er zijn 12 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
24 mei 2016
Jacob, ik wil niets veranderen maar de Redactie vroeg om 'meedenken' om de site nieuw leven in te blazen anders was het over en sluiten voor hen.

Jij noemt nu namen van sites die mij inderdaad ook zeker goed bekend zijn ja,ja,!
Ook bv. een schrijfsite als het: sgrijven.nl (die hier mensen verzocht heeft daar ook te komen schrijven) gaat zo langzamerhand het loodje leggen...waarom ach, lees er zelf maar).

Maar vergis je nu ook niet Jacob, zo "harmonieus" was het hier op deze site ook niet altijd.
Div. taalinstituten zijn meermaals ingeroepen om
teksten/inzendingen al dan niet te rechtvaardigen
op gebied van het taalgebruik. Ik weet er zelf alles van.
Straattaal is mogelijk als spreektaal/schrijftaal in de juiste context geplaatst is, dat was toen zo'n beetje de gemiddelde conclusie toen.

Jacob nu nogmaals maar eens: ik wil niets, ik heb ook niets te willen.
Alleen als er vragen gesteld worden (in dit geval door de redactie) probeer ik mee te denken, meer niet.
En winnen als uitgangspunt nemen daar heb ik een bloedhekel, als dat wel het geval was ging ik wel gewoon spelletjes spellen.

En of ik misschien ook lief ben...dat laat ik je nog weleens weten, maar niet hier. -:)
Naam:
Jacob van Schaijk
Datum:
24 mei 2016
Lieve Joke,

Wat jij wilt is de cultuur van deze site veranderen en meer leven in de brouwerij brengen. Van overwegend harmonie naar confronterend. Zeg maar als Krakatau met zijn andere uiterste van vele matpartijen. Of als HVV met zijn soms snoeiharde maar altijd ter zake doende kritieken. Maar de cultuur hier is in de loop van vele jaren gegroeid en die verander je als eenling niet. Je vecht tegen windmolens en daar win je het niet van. Mijn advies: stop ermee, lieve schat.
Naam:
J.de Groot
Datum:
24 mei 2016
Meedenken en veranderingen, en hoe dan,
dat was de vraag van de Redactie.
Niet van mij,
maar ja, pijnpunten blootleggen
kan weleens pijnlijk zijn.

Het lieverdje.
____________________

Hoofdredacteur
Datum: 16-09-2015

Bericht: Gaan we verder? Zo ja: hoe dan?

De laatste jaren zijn de bezoekersaantallen van de site nederlands.nl drastisch gedaald.
Je kunt dit verifiëren door de bezoekersaantallen van de dagcolumns van nu (30, 40, 50) te vergelijken met die van 2007 (500, 600, 700).
Om wat voor redenen dan ook (die met de site te maken kunnen hebben of met de veranderende internetwereld om ons heen) komen er steeds minder bezoekers en steeds minder inzenders van stukjes.
De vraag rijst bij mij: heeft het zin zo door te gaan tot de laatste bezoeker verdwenen is?
Oude tabbladen (b.v. citaten) hebben we geschrapt, nieuwe (b.v. autobiografieën) geïntroduceerd. Maar dit heeft geen zoden aan de dijk gezet.
Wat mij betreft stop ik met ingang van de herfstvakantie met deze site. Tenzij er initiatieven komen – van bezoekers, inzenders, leraren Nederlands, studenten Nederlands, het Nederlands Letterkundig Museum of anderszins - die de site nieuw leven in blazen.
Je kunt je reactie sturen naar mij persoonlijk: mostertman@nederlands.nl
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
23 mei 2016
Lieve An, ik ben het helemaal met jou eens. De azijnzeikerij viert weer hoogtij. Ik vermoed dat er jaloezie in het spel is. Ton die jou Lieve An noemt, Joanan die mij Lieve Gabriëla noemt, maar ze zeggen geen Lieve Joke. Tja. Waar zou dat nou door komen... De regels van de site laten het uiteraard toe dat we elkaar lief mogen vinden en dat mogen we ook uiten. Joke wil hier steeds maar weer haar eigen regels introduceren en ons dat allemaal opleggen. Ik laat het voor wat het is.
Naam:
Lezer.
Datum:
23 mei 2016
Deze inzending begrijp ik wel.
Het gaat om de uitstraling van een schrijfsite.
Wil men heden ten dage het hoofd boven water kunnen houden met een schrijfsite, dan moet die uitdagen.
Of dat nu nog het geval is op deze site, dat betwijfel ik.
Naam:
Jacob van Schaijk
Datum:
23 mei 2016
Volgens mij is bij kritiek en lof oprechtheid nummer één. Maar aan de andere kant: ik lever geen kritiek meer. (Behalve op het jou ook bekende HVV.)
Naam:
An Terlouw
Datum:
23 mei 2016
Nou als je het woord LIEF Joke, niet waarderen kunt: dan lees je daar gewoon overheen. Want je bent een best mens, maar ik laat me na zeventien jaar op deze site niet de oren wassen door iemand die vindt dat we te koffiekranserig doen. En de opmerking " waar het gepleurd wordt" DAT vind IK nou weer niet nodig....laat een ieder in zijn/ haar waarde. Ik ben niet boos, teleurgesteld hooguit en ga nu over tot de orde van de dag...LIEFS, An
Naam:
J.de Groot
Datum:
23 mei 2016
Pientere (robot?) met de geweldige manier dat u in een keer drie stemmen tegelijk kan plaatsen hier, met al dan of niet, UW eigen voorkeur, keuzen: Petje af!
Gaat U goed af blijkt maar hier.

Maar nee hoor, ik hou mijn kop toch niet!
Cijfertjes ...daar heb ik niets mee.
Lettertjes zijn een ander verhaal.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
22 mei 2016
Goede J, goed idee
lief is klef, geen vervuiling meer!
Ik zal al mijn lieve bijwoorden kuisen
Op naar een CO2* neutrale site!
(*broeierige uitlaatgassen)
Naam:
J.de Groot
Datum:
22 mei 2016
Günter, Günter toch,
voor jou heb ik maar één woord: de "LETTERSMID"
jij weet altijd díe juiste woorden te smeden als het vuurtje echt heet is.

En 'n vuurtje stoken om de boel een beetje op te warmen moet zo af en toe kunnen toch? -:)
Naam:
Fred
Datum:
22 mei 2016
A picture paints a thousand words...
Naam:
Günter Schulz
Datum:
22 mei 2016
Je hebt je punt gemaakt, Joke, en wat je bedoelt te zeggen is overduidelijk. Ik probeer er tenminste in de toekomst beter op te letten of mijn reacties een beetje in overeenstemming zijn met hetgeen waarvan jij ons hier deelgenoot wilt maken.

Wat ik minstens even zo belangrijk vind is het feit, dat we weer eens iets van je lezen (of overschrijd ik hiermee al een grens?)!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)